Asiakaspalvelun ja viestinnän parantaminen
Varteva, Valtteri (2018)
Varteva, Valtteri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117684
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää menetelmiä asiakkaan tehokkaaseen tiedottamiseen ja sen avulla parantaa myös asiakastyytyväisyyttä. Työ tehtiin Autokeskus Oy Konalan toimeksiannosta keväällä 2018 ja siinä keskityttiin Nissan-huollon asiakastyytyväisyyteen.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan asiakaspalvelua ja huoltoprosessia ja esitellään käytössä olleita asiakastyytyväisyyttä mittaavia järjestelmiä. Teoriaosuutta seuraa tutkimusosuus, jossa perehdytään Nissan-huollon asiakaspalautteisiin ja Nissan-huoltotiimin haastatteluihin. Keinoja asiakkaan tehokkaaseen tiedottamisen pohditaan asiakaspalautteiden, haastattelujen ja omien kokemusten pohjalta.
Merkittävimmäksi ongelmakohdaksi osoittautui Nissan-huoltotiimin sisäinen kommunikointi. Ongelmakohdan selvittyä luotiin kehitysehdotuksia sisäisen viestinnän ja asiakkaan informoinnin suhteen. Keskeisimpiä kehitysehdotuksia olivat työnjohtajien ja töiden vastaanotossa työskentelevien työtehtävien vuorottelu sekä työnjohdon tilaan tuleva näyttö töiden seurantaa varten.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan asiakaspalvelua ja huoltoprosessia ja esitellään käytössä olleita asiakastyytyväisyyttä mittaavia järjestelmiä. Teoriaosuutta seuraa tutkimusosuus, jossa perehdytään Nissan-huollon asiakaspalautteisiin ja Nissan-huoltotiimin haastatteluihin. Keinoja asiakkaan tehokkaaseen tiedottamisen pohditaan asiakaspalautteiden, haastattelujen ja omien kokemusten pohjalta.
Merkittävimmäksi ongelmakohdaksi osoittautui Nissan-huoltotiimin sisäinen kommunikointi. Ongelmakohdan selvittyä luotiin kehitysehdotuksia sisäisen viestinnän ja asiakkaan informoinnin suhteen. Keskeisimpiä kehitysehdotuksia olivat työnjohtajien ja töiden vastaanotossa työskentelevien työtehtävien vuorottelu sekä työnjohdon tilaan tuleva näyttö töiden seurantaa varten.