Jäykän taka-akselin tuennan muutoksen mitoitus
Karjalainen, Jukka (2018)
Karjalainen, Jukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805127798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805127798
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on mitoittaa jäykän taka-akselin tuennan muutos nelilinkkityyppiseksi. Kyseessä on Volkswagenin valmistaman ensimmäisen korimallin Caddy- mallinen avolava-auto, jossa on jäykkä taka-akseli ja tuentana toimivat lehtijouset. Tarkoituksena on parantaa ajoneuvon ajo ominaisuuksia ja samalla mahdollistaa taka-akselin geometrioiden säädettävyys.
Työssä esitellään taka-akselin tuennan variaatioita ja niiden ominaisuuksia sekä perehdytään akselin anti-geometrian käsitteisiin ja tarkastellaan painopisteen ja kallistuskeskiön sijaintia. Lisäksi lasketaan tuentaan kohdistuvia voimia, ja tuennan komponenteilta vaadittavia lujuuksia.
Lopputuloksena on taka-akselin 4-linkkituenta, jota voidaan säätää tarpeen mukaan monipuolisesti eri ajotilanteisiin, kuitenkaan ajoneuvon käytettävyyden kärsimättä.
Työssä esitellään taka-akselin tuennan variaatioita ja niiden ominaisuuksia sekä perehdytään akselin anti-geometrian käsitteisiin ja tarkastellaan painopisteen ja kallistuskeskiön sijaintia. Lisäksi lasketaan tuentaan kohdistuvia voimia, ja tuennan komponenteilta vaadittavia lujuuksia.
Lopputuloksena on taka-akselin 4-linkkituenta, jota voidaan säätää tarpeen mukaan monipuolisesti eri ajotilanteisiin, kuitenkaan ajoneuvon käytettävyyden kärsimättä.