Vertaistuen merkitys musiikkiopinnoissa : Oulun ammattikorkeakoulun musiikinopiskelijoiden ja opettajien ajatuksia vertaistuesta sekä yhteishengestä
Heinonen, Riikka (2018)
Heinonen, Riikka
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147946
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään musiikin opiskelua, vertaistukea ja yhteishenkeä sekä niiden liittymistä toisiinsa. Työn tarkoituksena on selvittää, miten Oulun ammattikorkeakoulun musiikin opiskelijat kokevat vertaistuen ja yhteishengen toteutuvan omissa opinnoissaan sekä millaisia näkemyksiä opettajilla näistä kahdesta asiasta on.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta ja opiskelijoille sekä opettajille tehdyistä kyselyistä. Lähdeaineisto on kerätty muutamista kirjallisista lähteistä sekä useista nettilähteistä. Tietoperustassa käsitellään musiikin opiskelua ammattikorkeakoulussa, vertaistuen eri muotoja, sosiaalisen vuorovaikutuksen merkitystä sekä ryhmän muodostumista. Molemmat kyselyt on toteutettu nettikyselyinä. Opiskelijakyselyyn vastasi 29 opiskelijaa ja opettajakyselyyn 8 opettajaa. Kyselyiden avulla pyrittiin selvittämään, miten vertaistuki näkyy musiikin opinnoissa, millainen vaikutus sillä on ollut opintoihin ja millainen yhteishenki kirkkomuusikoilla ja muilla musiikin opiskelijoilla on.
Opiskelijakyselyn tuloksista selvisi, että kaikki opiskelijat olivat saaneet vertaistukea opintojensa aikana, ja vertaistuki oli auttanut heitä merkittävästi. Sekä opettajien että opiskelijoiden mielestä kirkkomuusikoiden yhteishenki on ainutlaatuinen ja parempi kuin muiden musiikin opiskelijoiden. Kokonaisuudessaan musiikin opiskelijoiden yhteishenki on pääosin hyvä, mutta ei kovin yhtenäinen.
Kyselyn tuloksista selvisi, että opiskelijat ja opettajat toivoivat lisää yhteisiä projekteja, jotka yhdistäisivät koko musiikin osastoa. Esimerkiksi kamarikuorotoiminnan jatkaminen tai musiikin osaston yhteinen matka voisivat lisätä kokemusta yhteishengen toteutumisesta.
Hyvät ja toimivat ihmissuhteet ovat vertaistuen toteutumisen kannalta oleellisia. On tärkeää, että opiskelijat pystyvät jakamaan kokemuksiaan ja keskustelemaan niistä toisten opiskelijoiden ja myös opettajien kanssa.
Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta ja opiskelijoille sekä opettajille tehdyistä kyselyistä. Lähdeaineisto on kerätty muutamista kirjallisista lähteistä sekä useista nettilähteistä. Tietoperustassa käsitellään musiikin opiskelua ammattikorkeakoulussa, vertaistuen eri muotoja, sosiaalisen vuorovaikutuksen merkitystä sekä ryhmän muodostumista. Molemmat kyselyt on toteutettu nettikyselyinä. Opiskelijakyselyyn vastasi 29 opiskelijaa ja opettajakyselyyn 8 opettajaa. Kyselyiden avulla pyrittiin selvittämään, miten vertaistuki näkyy musiikin opinnoissa, millainen vaikutus sillä on ollut opintoihin ja millainen yhteishenki kirkkomuusikoilla ja muilla musiikin opiskelijoilla on.
Opiskelijakyselyn tuloksista selvisi, että kaikki opiskelijat olivat saaneet vertaistukea opintojensa aikana, ja vertaistuki oli auttanut heitä merkittävästi. Sekä opettajien että opiskelijoiden mielestä kirkkomuusikoiden yhteishenki on ainutlaatuinen ja parempi kuin muiden musiikin opiskelijoiden. Kokonaisuudessaan musiikin opiskelijoiden yhteishenki on pääosin hyvä, mutta ei kovin yhtenäinen.
Kyselyn tuloksista selvisi, että opiskelijat ja opettajat toivoivat lisää yhteisiä projekteja, jotka yhdistäisivät koko musiikin osastoa. Esimerkiksi kamarikuorotoiminnan jatkaminen tai musiikin osaston yhteinen matka voisivat lisätä kokemusta yhteishengen toteutumisesta.
Hyvät ja toimivat ihmissuhteet ovat vertaistuen toteutumisen kannalta oleellisia. On tärkeää, että opiskelijat pystyvät jakamaan kokemuksiaan ja keskustelemaan niistä toisten opiskelijoiden ja myös opettajien kanssa.