Digitaalisen asiakaskokemuksen mittaaminen
Lappalainen, Jasmin (2018)
Lappalainen, Jasmin
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805127800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805127800
Tiivistelmä
Insinöörityössä perehdyttiin asiakaskokemukseen, sen muodostumiseen, mittaamiseen ja mittaamisen tavoitteisiin. Työssä selvitettiin ja vertailtiin digitaalisen palvelun asiakaskokemuksen mittaukseen soveltuvia menetelmiä ja mittauksen mahdollistavia työkaluja. Tavoitteena oli tunnistaa hyviä menetelmiä, käytäntöjä ja työkaluja, joiden avulla voidaan kehittää digitaalista palvelua vastaamaan mahdollisimman hyvin asiakkaan odotuksiin ja tarpeisiin.
Työssä perehdyttiin yleisiin asiakaskokemuksen mittausmenetelmiin: NPS (Net Promoter Score), CES (Customer Effort Score), sivustoanalytiikka, konversio-optimointi, kuumakartta-analyysi, käyttäjäistunnon taltiointi ja asiakaskyselyt. Mittausmenetelmillä tai mittareilla havaittiin selkeät toisistaan poikkeavat käyttötarkoitukset. NPS-arvon kehittymisen tulkitaan korreloivan myynnin ja asiakasuskollisuuden kasvuun. CES:n avulla pyritään parantamaan asiakaskokemusta ja hillitsemään asiakasvaihtuvuutta erityisesti palveluliiketoiminnassa. Kävijämääriä seuraamalla saadaan yleiskäsitys palvelun kokonaistunnettavuudesta ja tavoitettavuudesta ja voidaan tunnistaa kävijäpiikkejä. Kävijäliikenteen lähteitä seuraamalla saadaan tietoa siitä, mistä asiakkaat saapuvat palveluun ja palvelun tavoitettavuutta osataan parantaa oikeilla lähteillä. Navigointikäyttäytymistä seuraamalla voidaan kartoittaa käyttäjäpolkuja ja selvittää kuinka käyttäjä luovii verkkopalvelussa. Konversiot toimivat mittareina, kun halutaan selvittää palvelun kannattavuutta. Käyttäjäistunnon taltioinnin ja toistamisen avulla voidaan palvelun käytettävyyttä selvittää ja parantaa, esimerkiksi tarjoamalla reaaliaikaista tukea ongelmatilanteissa. Palvelumuotoilun menetelmien avulla tuote- tai palvelukehitystiimi saatetaan keskusteluyhteyteen asiakkaiden kanssa. Menetelmät täydentävät toisiaan ja mittaustulosten tulkitseminen ristiin on suositeltavaa.
Asiakaskokemusta mitataan, koska hyvä asiakaskokemus parantaa yrityksen kilpailuasemaa, saa asiakkaat palaamaan palveluun yhä uudestaan ja suosittelemaan yritystä tai sen palvelua potentiaalisille asiakkaille. Asiakaskokemuksen mittaus ja kehittäminen hyödyttävät erityisesti digitaalisen liiketoiminnan yritystä, koska verkossa globaalin tarjonnan asettama hinta- ja valikoimakilpailu on kovaa. Työ toimii ohjeistuksena, joka helpottaa mittausmenetelmien valintaa ja toteutusta. Sen pohjalta yritys voi ryhtyä suunnittelemaan oman yrityksen asiakaskokemuksen avainmittareita ja sellaisten työkalujen hankkimista, joiden avulla avainmittareiden tuloksia voidaan seurata ja pyrkiä kehittämään.
Työssä perehdyttiin yleisiin asiakaskokemuksen mittausmenetelmiin: NPS (Net Promoter Score), CES (Customer Effort Score), sivustoanalytiikka, konversio-optimointi, kuumakartta-analyysi, käyttäjäistunnon taltiointi ja asiakaskyselyt. Mittausmenetelmillä tai mittareilla havaittiin selkeät toisistaan poikkeavat käyttötarkoitukset. NPS-arvon kehittymisen tulkitaan korreloivan myynnin ja asiakasuskollisuuden kasvuun. CES:n avulla pyritään parantamaan asiakaskokemusta ja hillitsemään asiakasvaihtuvuutta erityisesti palveluliiketoiminnassa. Kävijämääriä seuraamalla saadaan yleiskäsitys palvelun kokonaistunnettavuudesta ja tavoitettavuudesta ja voidaan tunnistaa kävijäpiikkejä. Kävijäliikenteen lähteitä seuraamalla saadaan tietoa siitä, mistä asiakkaat saapuvat palveluun ja palvelun tavoitettavuutta osataan parantaa oikeilla lähteillä. Navigointikäyttäytymistä seuraamalla voidaan kartoittaa käyttäjäpolkuja ja selvittää kuinka käyttäjä luovii verkkopalvelussa. Konversiot toimivat mittareina, kun halutaan selvittää palvelun kannattavuutta. Käyttäjäistunnon taltioinnin ja toistamisen avulla voidaan palvelun käytettävyyttä selvittää ja parantaa, esimerkiksi tarjoamalla reaaliaikaista tukea ongelmatilanteissa. Palvelumuotoilun menetelmien avulla tuote- tai palvelukehitystiimi saatetaan keskusteluyhteyteen asiakkaiden kanssa. Menetelmät täydentävät toisiaan ja mittaustulosten tulkitseminen ristiin on suositeltavaa.
Asiakaskokemusta mitataan, koska hyvä asiakaskokemus parantaa yrityksen kilpailuasemaa, saa asiakkaat palaamaan palveluun yhä uudestaan ja suosittelemaan yritystä tai sen palvelua potentiaalisille asiakkaille. Asiakaskokemuksen mittaus ja kehittäminen hyödyttävät erityisesti digitaalisen liiketoiminnan yritystä, koska verkossa globaalin tarjonnan asettama hinta- ja valikoimakilpailu on kovaa. Työ toimii ohjeistuksena, joka helpottaa mittausmenetelmien valintaa ja toteutusta. Sen pohjalta yritys voi ryhtyä suunnittelemaan oman yrityksen asiakaskokemuksen avainmittareita ja sellaisten työkalujen hankkimista, joiden avulla avainmittareiden tuloksia voidaan seurata ja pyrkiä kehittämään.