Työnantajakuva rekrytoinnin tukena : Mitä tekijöitä työnhakija arvostaa muodostaessaan mielikuvaa yrityksestä työnantajana?
Kekkonen, Elmeri (2018)
Kekkonen, Elmeri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147916
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten työnantajakuva muodostuu työnhakijalle ja mitä tekijöitä hakija arvostaa muodostaessaan tätä mielikuvaa yrityksestä työnantajana. Tarkoituksena oli samalla tuottaa työnantajille tietoa työnhakijan perspektiivistä, jotta mikä tahansa yritys voisi poimia opinnäytetyöstä keinoja oman työnantajakuvan kehittämiseen ja oppia, miten työnantajakuva toimii kilpailuvalttina työntekijämarkkinoilla.
Työssä käytettiin valtaosin määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimustulokset saatiin e-lomakekyselystä, johon vastasi 173 Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijaa, jotka kertoivat mielipiteensä työnhakijoina. Kysymykset lomakkeeseen valittiin lähdeaineistoa hyödyntäen. Tutkimukseen sisällytettiin myös laadullista menetelmää haastatteluiden muodossa ja muutoin strukturoitu e-lomakekysely sisälsi yhden avoimen kohdan.
Työnantajakuvaa muodostettaessa viestinnällisiä tekijöitä arvostettiin korkealle ja näissä korostuivat avoimuus, selkeys ja rehellisyys. Vastaajien mielestä työpaikkailmoituksen tuli olla informatiivinen ja hakijalle piti ehdottomasti viestiä myös siitä, että hän ei jatka rekrytointiprosessissa. Myös uramahdollisuuksia arvostettiin ja omat kokemukset yrityksestä esimerkiksi asiakkaana koettiin hyvin tärkeiksi palkkauksen lisäksi. Palkkaus ja uramahdollisuudet nähtiin myös arvojen kohtaamista tärkeämpinä.
Opinnäytetyön keskeisimpinä johtopäätöksinä todettiin että: yrityksien tulee kiinnittää hakijaviestintään erityistä huomiota ja kilpailukykyinen palkkaus ja uramahdollisuudet kannattaa ehdottomasti tuoda esille. Näitä hakija arvostaa eniten muodostaessaan mielikuvaa yrityksestä työnantajana omien kokemuksiensa lisäksi. Hakijakokemuksesta huolehtiminen on myös todella tärkeää, sillä lähes kaikki kyselyyn vastanneista olivat sitä mieltä, että vaikka ei tulisi nyt valituksi tehtävään, yrityksestä voi silti jäädä positiivinen työnantajakuva, joka kannustaa hakemaan sinne jatkossakin.
Työssä käytettiin valtaosin määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimustulokset saatiin e-lomakekyselystä, johon vastasi 173 Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijaa, jotka kertoivat mielipiteensä työnhakijoina. Kysymykset lomakkeeseen valittiin lähdeaineistoa hyödyntäen. Tutkimukseen sisällytettiin myös laadullista menetelmää haastatteluiden muodossa ja muutoin strukturoitu e-lomakekysely sisälsi yhden avoimen kohdan.
Työnantajakuvaa muodostettaessa viestinnällisiä tekijöitä arvostettiin korkealle ja näissä korostuivat avoimuus, selkeys ja rehellisyys. Vastaajien mielestä työpaikkailmoituksen tuli olla informatiivinen ja hakijalle piti ehdottomasti viestiä myös siitä, että hän ei jatka rekrytointiprosessissa. Myös uramahdollisuuksia arvostettiin ja omat kokemukset yrityksestä esimerkiksi asiakkaana koettiin hyvin tärkeiksi palkkauksen lisäksi. Palkkaus ja uramahdollisuudet nähtiin myös arvojen kohtaamista tärkeämpinä.
Opinnäytetyön keskeisimpinä johtopäätöksinä todettiin että: yrityksien tulee kiinnittää hakijaviestintään erityistä huomiota ja kilpailukykyinen palkkaus ja uramahdollisuudet kannattaa ehdottomasti tuoda esille. Näitä hakija arvostaa eniten muodostaessaan mielikuvaa yrityksestä työnantajana omien kokemuksiensa lisäksi. Hakijakokemuksesta huolehtiminen on myös todella tärkeää, sillä lähes kaikki kyselyyn vastanneista olivat sitä mieltä, että vaikka ei tulisi nyt valituksi tehtävään, yrityksestä voi silti jäädä positiivinen työnantajakuva, joka kannustaa hakemaan sinne jatkossakin.