Toimintaperiaatteiden jalkauttaminen kohdeyrityksessä
Suomi, Meeri (2018)
Suomi, Meeri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148109
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten toimintaperiaatteiden jalkautus on onnistunut kohdeyrityksessä. Tavoitteena oli saada selville, kuinka hyvin toimintaperiaatteet toteutuvat, kuinka sitoutuneita yrityksessä ollaan toimintaperiaatteisiin ja kuinka onnistuneeksi henkilöstö kokee jalkauttamisprosessin.
Opinnäytetyön viitekehyksessä perehdyttiin ensin yleisesti etiikkaan ja arvoihin, joista siirryttiin yrityksen arvoihin ja arvojohtamiseen. Viitekehyksessä käsiteltiin myös muutosjohtamista ja strategian jalkauttamista, sillä ne linkittyvät myös vahvasti toimintaperiaatteiden jalkauttamiseen.
Kyseessä on tutkimustyyppinen työ. Tutkimusmenetelmäksi opinnäytetyöhön valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Kysely toteutettiin verkkokyselynä ja linkki kyselyyn lähetettiin sähköpostitse vastaajille. Kyselyssä oli strukturoituja kysymyksiä ja kaksi avointa kysymystä. Kyselyn avulla selvitettiin vastaajien näkemyksiä toimintaperiaatteiden toteutumisesta yrityksessä ja, miten jalkautuksessa on tähän asti onnistuttu henkilöstön näkökulmasta. Lisäksi kyselyn avulla pyrittiin selvittämään vastaajien omaa, esimiehen -ja johtoryhmän sitoutumista toimintaperiaatteiden mukaiseen toimintaan.
Toimintaperiaatteet toteutuvat melko hyvin yrityksessä. Työntekijät itse kokevat olevansa sitoutuneita, mutta koko yrityksen tasolla sitoutuminen tulisi saada paremmalle tasolle. Henkilöstö itse ei myöskään koe vielä jalkauttamista kovin onnistuneeksi. Toimintaperiaatteiden jalkauttamisessa ei vielä olla tähän mennessä onnistuttu. Jalkauttamisen eteen on tehtävä töitä yrityksessä.
Kehittämisehdotuksena yritykselle ehdotettiin konkreettisia toimenpiteitä jalkauttamiseen, lisää näkyvyyttä ja toimintaperiaatteiden toteutumisen seurantaa myös jatkossa. Toimintaperiaatteiden jalkauttaminen ei ole kuitenkaan koskaan täysin valmis, sillä toimintaperiaatteita tulee aina kehittää. Yrityksen strategia ja ympäristö muuttuvat, joten aina löytyy kehitettävää. Yritys siis palaa aina uudelleen etsimään missiotaan ja näkökulmaa arvoihinsa.
Opinnäytetyön viitekehyksessä perehdyttiin ensin yleisesti etiikkaan ja arvoihin, joista siirryttiin yrityksen arvoihin ja arvojohtamiseen. Viitekehyksessä käsiteltiin myös muutosjohtamista ja strategian jalkauttamista, sillä ne linkittyvät myös vahvasti toimintaperiaatteiden jalkauttamiseen.
Kyseessä on tutkimustyyppinen työ. Tutkimusmenetelmäksi opinnäytetyöhön valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Kysely toteutettiin verkkokyselynä ja linkki kyselyyn lähetettiin sähköpostitse vastaajille. Kyselyssä oli strukturoituja kysymyksiä ja kaksi avointa kysymystä. Kyselyn avulla selvitettiin vastaajien näkemyksiä toimintaperiaatteiden toteutumisesta yrityksessä ja, miten jalkautuksessa on tähän asti onnistuttu henkilöstön näkökulmasta. Lisäksi kyselyn avulla pyrittiin selvittämään vastaajien omaa, esimiehen -ja johtoryhmän sitoutumista toimintaperiaatteiden mukaiseen toimintaan.
Toimintaperiaatteet toteutuvat melko hyvin yrityksessä. Työntekijät itse kokevat olevansa sitoutuneita, mutta koko yrityksen tasolla sitoutuminen tulisi saada paremmalle tasolle. Henkilöstö itse ei myöskään koe vielä jalkauttamista kovin onnistuneeksi. Toimintaperiaatteiden jalkauttamisessa ei vielä olla tähän mennessä onnistuttu. Jalkauttamisen eteen on tehtävä töitä yrityksessä.
Kehittämisehdotuksena yritykselle ehdotettiin konkreettisia toimenpiteitä jalkauttamiseen, lisää näkyvyyttä ja toimintaperiaatteiden toteutumisen seurantaa myös jatkossa. Toimintaperiaatteiden jalkauttaminen ei ole kuitenkaan koskaan täysin valmis, sillä toimintaperiaatteita tulee aina kehittää. Yrityksen strategia ja ympäristö muuttuvat, joten aina löytyy kehitettävää. Yritys siis palaa aina uudelleen etsimään missiotaan ja näkökulmaa arvoihinsa.