VERKKOKAUPPA RINNAKKAISENA MYYNTIKANAVANA : Asiakassegmentointi ja uuden myyntikanavan mallintaminen
Sonninen, Henna (2018)
Sonninen, Henna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158312
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä lemmikkieläinalalla toimivan yrityksen kanssa. Markkinoiden muuttuessa myös yrityksen toimintatavat ja -mallit ovat muuttuneet, volyymit kasvaneet ja tuotesegmentit kehittyneet, mutta myyntikanavat ovat pysyneet muuttumattomina. Siksi opinnäytetyön aihe on yrityksen asiakkaiden segmentointi sekä uuden sähköisen myyntikanavan mallintaminen yhteistyöyritykselle. Tavoitteena on kartoittaa uuden myyntikanavan avaamiseen vaikuttavia ja sitä määrittäviä aspekteja. Työn tarkoitus on antaa perusteltu ehdotus yritykselle uuden myyntikanavan lähtökohdista, joka käsittää ehdotuksen tuoteportfolion valinnasta, tilaus- ja toimitusmallista (tilaaminen ja logistiikka) ja pääpiirteet hinnoittelusta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osa-alueesta: asiakaslähtöisestä liiketoiminnasta, lemmikkieläintarvikkeiden markkinasta sekä sähköisestä kaupankäynnistä. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja sen lähestymistapa tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty benchmarking eli esikuva-analyysiä sekä kyselytutkimusta riittävän kattavan asiakas- ja markkinatiedon saavuttamiseksi. Tutkimustuloksissa nousi selvästi esille samat haasteet kuin elintarvikkeiden verkkokaupassa esimerkiksi kylmäsäilytystä vaativien tuotteiden logistiikka ja hinnoittelu.
Teorian ja kattavan tutkimusaineiston ansiosta opinnäytetyön lopputuloksena pystyttiin luomaan perusteltu ehdotus uuden myyntikanavan lähtökohdiksi. Vahva markkina- ja asiakastuntemus luovat pohjan, jonka perusteella rakennettiin asiakasstrategia. Kokonaisuutta täydentää palvelukanavastrategia ja toimintamallit. Uusi myyntikanava on ehdotuksen mukaan verkkokauppa, joka toimii yrityksen verkkosivujen yhteydessä. Tuotteet tilataan sekä maksetaan verkkokaupassa ja noudetaan valitusta erillisen yhteistyökumppanin noutopisteestä, joita on saatavilla kautta maan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta osa-alueesta: asiakaslähtöisestä liiketoiminnasta, lemmikkieläintarvikkeiden markkinasta sekä sähköisestä kaupankäynnistä. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja sen lähestymistapa tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty benchmarking eli esikuva-analyysiä sekä kyselytutkimusta riittävän kattavan asiakas- ja markkinatiedon saavuttamiseksi. Tutkimustuloksissa nousi selvästi esille samat haasteet kuin elintarvikkeiden verkkokaupassa esimerkiksi kylmäsäilytystä vaativien tuotteiden logistiikka ja hinnoittelu.
Teorian ja kattavan tutkimusaineiston ansiosta opinnäytetyön lopputuloksena pystyttiin luomaan perusteltu ehdotus uuden myyntikanavan lähtökohdiksi. Vahva markkina- ja asiakastuntemus luovat pohjan, jonka perusteella rakennettiin asiakasstrategia. Kokonaisuutta täydentää palvelukanavastrategia ja toimintamallit. Uusi myyntikanava on ehdotuksen mukaan verkkokauppa, joka toimii yrityksen verkkosivujen yhteydessä. Tuotteet tilataan sekä maksetaan verkkokaupassa ja noudetaan valitusta erillisen yhteistyökumppanin noutopisteestä, joita on saatavilla kautta maan.