Moottorikoeajon turvajärjestelmien kehittäminen
Viitanen, Jani Petteri (2018)
Viitanen, Jani Petteri
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168362
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Wärtsilä Finland Oy:n Vaasassa sijaitsevaan kaasumoottorikoeajoon selleihin 11 ja 12. Opinnäytetyön aiheena oli kehittää nykyistä hätä-seis-järjestelmää.
Työn tarkoituksena oli tutkia ja selvittää hätä-seis-järjestelmän nykytilanne sekä ongelmakohdat. Työssä selvitettiin hätä-seis-järjestelmän mahdollisesta muuttamisesta PLC-järjestelmään.
Työ aloitettiin suorittamalla taustatutkimusta, jossa käytiin läpi hätä-seis-painikkeiden nykyhetkiset sijainnit, sekä hätä-seis-piirien sijainnit ja kytkennät ryhmäkeskuksissa. Menetelmänä käytettiin vanhoja kuvia ja muutamia palavereita sekä haastatteluja asiaan liittyen.
Työssä suunniteltiin hätä-seis-piirin mahdollinen rakentaminen PLC:llä, sekä mitä vanhan piirin päivittäminen vaatisi. Näiden suunnitelmien pohjalta tehtiin päätös mitä nykyisille hätä-seis-piireille kannattaisi ja olisi järkevä tehdä.
Työn päätöksenä päätimme pysyä vanhassa järjestelmässä ja tehdä siihen sen tarvitsemat korjaukset sekä dokumentoinnit.
Työn tarkoituksena oli tutkia ja selvittää hätä-seis-järjestelmän nykytilanne sekä ongelmakohdat. Työssä selvitettiin hätä-seis-järjestelmän mahdollisesta muuttamisesta PLC-järjestelmään.
Työ aloitettiin suorittamalla taustatutkimusta, jossa käytiin läpi hätä-seis-painikkeiden nykyhetkiset sijainnit, sekä hätä-seis-piirien sijainnit ja kytkennät ryhmäkeskuksissa. Menetelmänä käytettiin vanhoja kuvia ja muutamia palavereita sekä haastatteluja asiaan liittyen.
Työssä suunniteltiin hätä-seis-piirin mahdollinen rakentaminen PLC:llä, sekä mitä vanhan piirin päivittäminen vaatisi. Näiden suunnitelmien pohjalta tehtiin päätös mitä nykyisille hätä-seis-piireille kannattaisi ja olisi järkevä tehdä.
Työn päätöksenä päätimme pysyä vanhassa järjestelmässä ja tehdä siihen sen tarvitsemat korjaukset sekä dokumentoinnit.