Modularization of CBM Service and Requirement Specification for Data Acquisition
Anneberg, Kristian (2018)
Anneberg, Kristian
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158183
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään konepajakonserni Wärtsilän valmistamien 4tahtimoottoreiden CBM-valvonnan modularisointia sekä siihen tarvittavien moottorien sisäisten järjestelmien ja käyntiarvojen määrittelyä.
CBM lyhenne tulee englanninkielen sanoista condition based maintenance, eli vapaasti käännettynä kuntoon perustuva huolto.
Opinnäytetyössä kehitetään CBM-valvontaa luomalla asiakkaiden tarpeita vastaavia moduuleita, jotka kohdentuvat tietyille moottorin operoinnin tai asiakkaan liiketoiminnan osa-alueille. Moduulien sisältö päätetään sisäisten sidosryhmien haastattelujen perusteella.
Opinnäytetyössä kehitetään valittuja moduuleita määrittelemällä, mitkä järjestelmät ja suoritusarvot vaaditaan toimivan moduulin aikaansaamiseksi. Järjestelmällä tarkoitetaan esimerkiksi moottorin polttoainejärjestelmää ja suoritusarvolla esimerkiksi polttoaineen lämpötilaa.
Materiaalina käytetään lopputyön tekijän tietotaitoa ja osaamista lopputyön aihealueesta sekä yhtiön sisäistä materiaalia, että yleisesti saatavissa olevaa tietoa. Lopputyön tilaajayhtiö tulee käyttämään lopputyötä nykyisen CBM palvelun jatkokehittelyyn. Lopputyössä löydettiin useita potentiaalisia mahdollisuuksia jatkokehittelyn toteuttamiseksi ja CBM liiketoiminnan laajentamiseksi. Tätä tukee myös yhtiön tämän hetkinen voimakas panostus digitalisaatioon.
CBM lyhenne tulee englanninkielen sanoista condition based maintenance, eli vapaasti käännettynä kuntoon perustuva huolto.
Opinnäytetyössä kehitetään CBM-valvontaa luomalla asiakkaiden tarpeita vastaavia moduuleita, jotka kohdentuvat tietyille moottorin operoinnin tai asiakkaan liiketoiminnan osa-alueille. Moduulien sisältö päätetään sisäisten sidosryhmien haastattelujen perusteella.
Opinnäytetyössä kehitetään valittuja moduuleita määrittelemällä, mitkä järjestelmät ja suoritusarvot vaaditaan toimivan moduulin aikaansaamiseksi. Järjestelmällä tarkoitetaan esimerkiksi moottorin polttoainejärjestelmää ja suoritusarvolla esimerkiksi polttoaineen lämpötilaa.
Materiaalina käytetään lopputyön tekijän tietotaitoa ja osaamista lopputyön aihealueesta sekä yhtiön sisäistä materiaalia, että yleisesti saatavissa olevaa tietoa. Lopputyön tilaajayhtiö tulee käyttämään lopputyötä nykyisen CBM palvelun jatkokehittelyyn. Lopputyössä löydettiin useita potentiaalisia mahdollisuuksia jatkokehittelyn toteuttamiseksi ja CBM liiketoiminnan laajentamiseksi. Tätä tukee myös yhtiön tämän hetkinen voimakas panostus digitalisaatioon.