Palvelulupausten lunastaminen hoitajan näkökulmasta ikäihmisten hoivakodissa
Väärälä, Maarit (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168417
Tiivistelmä
Palveluorganisaation menestymistä tukee sen jatkuva kehittäminen. Opinnäytetyön yhteistyöorganisaation viimeisimmässä kehittämishankkeessa on keskitytty organisaation palvelulupausten näkyväksi tekemiseen hoitohenkilökunnalle. Organisaatio voi hyödyntää opinnäytetyöstä saatuja tuloksia kehittämistyössään. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää ikäihmisten hoivakodin hoitajien näkökulmasta palvelulupausten lunastamisen toteutumiseen vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin laadullisin menetelmin haastattelemalla kahdeksaa ikäihmisten hoivakodin hoitajaa yksilöhaastatteluin ja analysoimalla haastatteluaineisto aineistolähtöistä sisällön analyysiä käyttäen. Tutkimustulos osoitti, että hoitajan näkökulmasta palvelulupausten lunastamisessa ilmenee erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat työntekijä-, työyhteisö- ja organisaatiotasolla. Työntekijä- ja työyhteisötason tekijöitä löytyi inhimillisistä, persoonallisista ja ammatillisista ulottuvuuksista. Organisaatiotason tekijöitä löytyi lähiesimiestyöhön liittyvistä ja koko organisaation johtoon liittyvistä tekijöistä.
Ikäihmisten hoivakodin hoitajilla on monipuolinen ja perusteltu näkemys palvelulupausten lunastamisen toteutumisesta työssään. Hoitajien halua oppia uutta ja kehittyä ammattilaisena tulee organisaatiossa hyödyntää ja tarjota monipuolisia mahdollisuuksia lisätä tietoa. Tiedon lisääntyminen tukee hoitajan ominaisuuksiin liittyviä niin inhimillisiä, persoonallisia kuin ammatillisiakin tekijöitä, joilla on vaikutusta palvelulupausten lunastamiseen. Työyhteisötasolla sujuva tiimityöskentely on välttämätöntä ja sen kehittämiseen sisäisen asiakaspalvelu-ajattelun painottaminen on tärkeää. Lähiesimiehen läsnäolo palautetta ja kannustusta antaen tukee hoitajaa palvelulupausten lunastamisen toteuttamisessa. Vaativassa tehtävässään ikäihmisten hoivakodin lähiesimies tarvitsee vertaistukea ja jatkuvaa itsensä kehittämistä.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin laadullisin menetelmin haastattelemalla kahdeksaa ikäihmisten hoivakodin hoitajaa yksilöhaastatteluin ja analysoimalla haastatteluaineisto aineistolähtöistä sisällön analyysiä käyttäen. Tutkimustulos osoitti, että hoitajan näkökulmasta palvelulupausten lunastamisessa ilmenee erilaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat työntekijä-, työyhteisö- ja organisaatiotasolla. Työntekijä- ja työyhteisötason tekijöitä löytyi inhimillisistä, persoonallisista ja ammatillisista ulottuvuuksista. Organisaatiotason tekijöitä löytyi lähiesimiestyöhön liittyvistä ja koko organisaation johtoon liittyvistä tekijöistä.
Ikäihmisten hoivakodin hoitajilla on monipuolinen ja perusteltu näkemys palvelulupausten lunastamisen toteutumisesta työssään. Hoitajien halua oppia uutta ja kehittyä ammattilaisena tulee organisaatiossa hyödyntää ja tarjota monipuolisia mahdollisuuksia lisätä tietoa. Tiedon lisääntyminen tukee hoitajan ominaisuuksiin liittyviä niin inhimillisiä, persoonallisia kuin ammatillisiakin tekijöitä, joilla on vaikutusta palvelulupausten lunastamiseen. Työyhteisötasolla sujuva tiimityöskentely on välttämätöntä ja sen kehittämiseen sisäisen asiakaspalvelu-ajattelun painottaminen on tärkeää. Lähiesimiehen läsnäolo palautetta ja kannustusta antaen tukee hoitajaa palvelulupausten lunastamisen toteuttamisessa. Vaativassa tehtävässään ikäihmisten hoivakodin lähiesimies tarvitsee vertaistukea ja jatkuvaa itsensä kehittämistä.