Viisi tietä lounasasiakkaan sydämeen : Case Vihiluodon Kala Oy:n Kalaravintola
Lapinlampi, Jari; Tegelberg, Hanne; Sarkkinen, Päivi (2018)
Lapinlampi, Jari
Tegelberg, Hanne
Sarkkinen, Päivi
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168410
Tiivistelmä
Vihiluodon Kala Oy jalostaa ja myy kalatuotteita. Yrityksellä on Kalaravintola, joka on erikoistunut ainoastaan kalaruokiin. Kalaravintolassa on myös tehtaanmyymälä, josta asiakkaat voivat ostaa mukaansa irtokalaa, säilykkeitä ja äyriäisiä. Yritys sijaitsee Limingassa, Tupoksessa.
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää Vihiluodon Kalaravintolan lounasasiakkaiden kokemuksia, tarpeita ja toiveita asiakaskokemuksen parantamiseksi Kalaravintolassa ruokailtaessa. Tietoperusta perustuu palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta sekä ravintolatoiminnan trendeistä. Palvelumuotoilua käytettiin, koska sen avulla voitiin kehittää Kalaravintolan prosessia ja tuottaa uusia kehitysideoita palvelun parantamiseksi. Tutkimusaineisto kerättiin havainnointien, asiakashaastatteluiden ja henkilökunnan haastatteluiden avulla helmi-maaliskuussa 2017. Avoimia asiakashaastatteluita tehtiin yhteensä 19, henkilökunnan haastatteluja 3 ja havainnointeja 13. Saadut materiaalit kerättiin ja analysoitiin palvelumuotoilutyökalujen avulla. Työkaluina käytettiin Service Blueprintia ja Value Proposition Canvasia.
Positiiviset tulokset keskittyivät hyvään ruokaan ja asiakaspalveluun. Kriittiset löydökset kohdistuivat pääasiassa yrityksen ulkoiseen viestintään ja ravintolan sisällä olevaan viestintään, toimintaan ruokalinjastolla ja tuotemyyntiin. Erityisesti viestintä koettiin heikoksi, eikä se tavoita asiakkaita. Asiakkaiden toiminta ruokalinjastolla oli paikoitellen sekavaa, koska ruokalinjastoa ei käytetty odotetulla tavalla. Suurin osa asiakkaista ei ostanut jälkiruokaa eikä tehtaanmyymälässä olevia irtotuotteita.
Kehittämistehtävässä saavutettiin tutkimukselle asetetut tavoitteet. Kalaravintolan parempi asiakaskokemus koostuu viidestä elementistä, joita ovat viestintä, ruoka, asiakaspalvelu, asioinnin nopeus ja helppous sekä ympäristö. Yrityksen tulee panostaa enemmän ulkoiseen viestintään ravintolan tietoisuuden lisäämiseksi. Kalaravintolan sisällä tapahtuvaa viestintää tulee myös tehostaa opasteiden ja mainonnan avulla. Yrityksen tulee pitää kiinni ruoan hyvästä mausta ja laadusta. Asiakaspalvelua parannetaan entisestään henkilökunnan koulutuksella. Asiakkaan palvelupolkua nopeutetaan ja helpotetaan, kun ravintolan sisällä olevia erillisiä asiointipisteitä vähennetään ja keskitetään asiointi yhdelle ruokalinjastolle. Ravintolasaliin rakennetaan irtotuotteille oma ”shop” alue ja panostetaan ravintolan sisustukseen viihtyisyyden lisäämiseksi.
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää Vihiluodon Kalaravintolan lounasasiakkaiden kokemuksia, tarpeita ja toiveita asiakaskokemuksen parantamiseksi Kalaravintolassa ruokailtaessa. Tietoperusta perustuu palvelumuotoilusta ja asiakaskokemuksesta sekä ravintolatoiminnan trendeistä. Palvelumuotoilua käytettiin, koska sen avulla voitiin kehittää Kalaravintolan prosessia ja tuottaa uusia kehitysideoita palvelun parantamiseksi. Tutkimusaineisto kerättiin havainnointien, asiakashaastatteluiden ja henkilökunnan haastatteluiden avulla helmi-maaliskuussa 2017. Avoimia asiakashaastatteluita tehtiin yhteensä 19, henkilökunnan haastatteluja 3 ja havainnointeja 13. Saadut materiaalit kerättiin ja analysoitiin palvelumuotoilutyökalujen avulla. Työkaluina käytettiin Service Blueprintia ja Value Proposition Canvasia.
Positiiviset tulokset keskittyivät hyvään ruokaan ja asiakaspalveluun. Kriittiset löydökset kohdistuivat pääasiassa yrityksen ulkoiseen viestintään ja ravintolan sisällä olevaan viestintään, toimintaan ruokalinjastolla ja tuotemyyntiin. Erityisesti viestintä koettiin heikoksi, eikä se tavoita asiakkaita. Asiakkaiden toiminta ruokalinjastolla oli paikoitellen sekavaa, koska ruokalinjastoa ei käytetty odotetulla tavalla. Suurin osa asiakkaista ei ostanut jälkiruokaa eikä tehtaanmyymälässä olevia irtotuotteita.
Kehittämistehtävässä saavutettiin tutkimukselle asetetut tavoitteet. Kalaravintolan parempi asiakaskokemus koostuu viidestä elementistä, joita ovat viestintä, ruoka, asiakaspalvelu, asioinnin nopeus ja helppous sekä ympäristö. Yrityksen tulee panostaa enemmän ulkoiseen viestintään ravintolan tietoisuuden lisäämiseksi. Kalaravintolan sisällä tapahtuvaa viestintää tulee myös tehostaa opasteiden ja mainonnan avulla. Yrityksen tulee pitää kiinni ruoan hyvästä mausta ja laadusta. Asiakaspalvelua parannetaan entisestään henkilökunnan koulutuksella. Asiakkaan palvelupolkua nopeutetaan ja helpotetaan, kun ravintolan sisällä olevia erillisiä asiointipisteitä vähennetään ja keskitetään asiointi yhdelle ruokalinjastolle. Ravintolasaliin rakennetaan irtotuotteille oma ”shop” alue ja panostetaan ravintolan sisustukseen viihtyisyyden lisäämiseksi.