Mainoslauseen analyysi viestinnän teorioiden avulla : analyysin kohteena Pitkää ikää ja Valiojogurttia.
Valkonen, Antti (2010)
Valkonen, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179496
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää ja tutkia kuinka Valiojogurtin Pitkää ikää-mainoslause soveltuu viestinnän teorioihin. Analyysi pohjautuu tämän työn teorialukuihin sekä tarkasteltuihin tutkimustuloksiin.
Työssä ei tarkastella muita mainoslauseita. Loppupäätelmät sekä johtopäätökset tästä työstä perustuvat omaksuttuihin teorioihin, havaintoihin ja tutkimuksiin. Analyysissä tarkastellaan tarkemmin mainoslauseen lupauksen lunastamista niin tieteellisestä kuin merkityksellisestä näkökulmasta.
Opinnäytetyön analyysia varten on kerätty tietoa sekä painetuista että sähköisistä lähteistä. Käsittelyluvuilla pyritään avaamaan niitä viestinnän teorioita, jotka ovat ominaisimpia tähän opinnäytetyöhön valitun mainoslauseen analyysissä. Käsittelyluvut koskevat markkinointia, mainontaa, brändiä, kuluttajaa, luovuutta, mainonnan tekstisuunnittelua ja Valio-konsernia.
Analyysiluvussa ilmeni, että Pitkää ikää-mainoslause soveltuu hyvin käsittelylukujen teorioihin. Mainoslauseen lupauksen analysointi osoitti kuitenkin epäkohtia, jotka edellyttäisivät mikrobiologisia jatkotutkimuksia Valio-konsernin taholta, jotta Pitkää ikää-mainoslauseen lupaus on täysin lunastettavissa. Lisäksi opinnäytetyö osoitti, että mainoslauseen suunnitteluun tarvitaan paljon erilaista tietoa, ennen kuin siitä saadaan toimiva ja muistettava.
Työssä ei tarkastella muita mainoslauseita. Loppupäätelmät sekä johtopäätökset tästä työstä perustuvat omaksuttuihin teorioihin, havaintoihin ja tutkimuksiin. Analyysissä tarkastellaan tarkemmin mainoslauseen lupauksen lunastamista niin tieteellisestä kuin merkityksellisestä näkökulmasta.
Opinnäytetyön analyysia varten on kerätty tietoa sekä painetuista että sähköisistä lähteistä. Käsittelyluvuilla pyritään avaamaan niitä viestinnän teorioita, jotka ovat ominaisimpia tähän opinnäytetyöhön valitun mainoslauseen analyysissä. Käsittelyluvut koskevat markkinointia, mainontaa, brändiä, kuluttajaa, luovuutta, mainonnan tekstisuunnittelua ja Valio-konsernia.
Analyysiluvussa ilmeni, että Pitkää ikää-mainoslause soveltuu hyvin käsittelylukujen teorioihin. Mainoslauseen lupauksen analysointi osoitti kuitenkin epäkohtia, jotka edellyttäisivät mikrobiologisia jatkotutkimuksia Valio-konsernin taholta, jotta Pitkää ikää-mainoslauseen lupaus on täysin lunastettavissa. Lisäksi opinnäytetyö osoitti, että mainoslauseen suunnitteluun tarvitaan paljon erilaista tietoa, ennen kuin siitä saadaan toimiva ja muistettava.