Roolipeliliitännäisen toteutus visuaalisella ohjelmointityökalulla
Sainio, Jesse (2018)
Sainio, Jesse
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168477
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli toteuttaa liitännäinen, mikä mahdollistaa erilaisten toimintaroolipelien prototyypin nopean valmistuksen. Liitännäinen sisältää useimmista roolipeleistä löytyvät peruselementit, kuten heijastusnäytön, josta näkee pelaajan terveyspisteet, taikapisteet ja kestävyyspisteet, taitopuun hahmonkehitystä varten sekä esineiden keräämiseen ja käyttämiseen liittyvät toiminnot.
Liitännäisen kaikki ominaisuudet oli tarkoitus toteuttaa niin, että niitä on helppo käyttää. Liitännäisen kaikki osat rakennettiin niin, että ne toimivat yhdessä sekä erikseen. Ominaisuuksista tehtiin vain yksinkertaiset luurankomallit, joita käyttäjä voi laajentaa sekä muokata haluamallaan tavalla.
Insinöörityön lopputulos oli pääpiirteittäin sen mukainen, kuin se suunniteltiin. Joitakin ominaisuuksia ei ehditty saada valmiiksi, ja muut jäivät kaipaamaan vielä optimointia. Kokonaan tavoitteet eivät toteutuneet, ja liitännäinen jäi vielä kesken.
Liitännäisen kaikki ominaisuudet oli tarkoitus toteuttaa niin, että niitä on helppo käyttää. Liitännäisen kaikki osat rakennettiin niin, että ne toimivat yhdessä sekä erikseen. Ominaisuuksista tehtiin vain yksinkertaiset luurankomallit, joita käyttäjä voi laajentaa sekä muokata haluamallaan tavalla.
Insinöörityön lopputulos oli pääpiirteittäin sen mukainen, kuin se suunniteltiin. Joitakin ominaisuuksia ei ehditty saada valmiiksi, ja muut jäivät kaipaamaan vielä optimointia. Kokonaan tavoitteet eivät toteutuneet, ja liitännäinen jäi vielä kesken.