Mobiilipelisovelluksen graafinen ulkoasu
Repo, Miikka (2018)
Repo, Miikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168563
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoitus oli tutkia grafiikan valmistusprosessia mobiilisovelluksissa, ja tavoitteena oli rakentaa tätä tietoa hyödyntäen toimiva ulkoasu asiakkaan tilaamassa peliprojektissa. Erityisesti tutkinnan kohteena olivat mobiilipelien grafiikka, käyttöliittymät ja mobiilipuolelle eksklusiiviset ominaisuudet. Mobiilipelin tilasi Laurea-ammattikorkeakoulu, ja sen valmistajana toimi Metropolia Game Studion työryhmä yhteistyössä Laurean opiskelijoiden kanssa.
Valmistettavan sovelluksen tuli olla pelityypiltään kevyt simulaattori, jonka tarkoituksena oli toimia oppimistyökaluna Laurean liiketalouden alan opiskelijoille. Sen aiheena tuli olla kansainvälinen kauppa sekä alaan liittyvät toimintatavat ja riskien arviointi, joita pelaajan oli tarkoitus oppia edetessään pelissä. Peli toteutettiin kokonaan Unity-pelimoottoria käyttäen, ja kohdealustana toimivat lähinnä yleisimmät tablettitietokonemallit. Pelin grafiikka luotiin pääasiassa ammattilaiskäyttöön tarkoitettujen kuvankäsittelyohjelmien avulla. Projektin toteutumista, testausta ja laatua tarkkaili Laurean opettajista koostuva johtoryhmä.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi ulkoasu mobiililaitteilla toimivaan kaupankäyntiaiheiseen peliin, joka sisälsi suunnitteluvaiheessa määrätyt ominaisuudet ja oli toteutukseltaan ja käyttöliittymältään asiakkaan toiveiden mukainen. Työn päätyttyä peli, sen sisältö ja oikeudet luovutettiin Laurea-ammattikorkeakoulun käyttöön. Testauksen ja palautteen perusteella se täytti kaikki asiakkaan asettamat laatuvaatimukset.
Kehitystyön yhteydessä havaittiin, että graafisen suunnittelun yleiset opit väreistä, typografiasta ja sommittelusta ovat suuremmaksi osaksi käytettävissä sellaisenaan mobiilisovellusta toteuttaessa. Parhaan mahdollisen käytettävyyden saavuttamiseksi mobiilipuolella tulee kuitenkin panostaa erityisesti selkeyteen ja näkyvyyteen. Käytetyt työkalut ja toimintatavat todettiin käytännöllisiksi projektin yhteydessä.
Valmistettavan sovelluksen tuli olla pelityypiltään kevyt simulaattori, jonka tarkoituksena oli toimia oppimistyökaluna Laurean liiketalouden alan opiskelijoille. Sen aiheena tuli olla kansainvälinen kauppa sekä alaan liittyvät toimintatavat ja riskien arviointi, joita pelaajan oli tarkoitus oppia edetessään pelissä. Peli toteutettiin kokonaan Unity-pelimoottoria käyttäen, ja kohdealustana toimivat lähinnä yleisimmät tablettitietokonemallit. Pelin grafiikka luotiin pääasiassa ammattilaiskäyttöön tarkoitettujen kuvankäsittelyohjelmien avulla. Projektin toteutumista, testausta ja laatua tarkkaili Laurean opettajista koostuva johtoryhmä.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi ulkoasu mobiililaitteilla toimivaan kaupankäyntiaiheiseen peliin, joka sisälsi suunnitteluvaiheessa määrätyt ominaisuudet ja oli toteutukseltaan ja käyttöliittymältään asiakkaan toiveiden mukainen. Työn päätyttyä peli, sen sisältö ja oikeudet luovutettiin Laurea-ammattikorkeakoulun käyttöön. Testauksen ja palautteen perusteella se täytti kaikki asiakkaan asettamat laatuvaatimukset.
Kehitystyön yhteydessä havaittiin, että graafisen suunnittelun yleiset opit väreistä, typografiasta ja sommittelusta ovat suuremmaksi osaksi käytettävissä sellaisenaan mobiilisovellusta toteuttaessa. Parhaan mahdollisen käytettävyyden saavuttamiseksi mobiilipuolella tulee kuitenkin panostaa erityisesti selkeyteen ja näkyvyyteen. Käytetyt työkalut ja toimintatavat todettiin käytännöllisiksi projektin yhteydessä.