Muuntuva ja monipuolinen musiikkipedagogi : Musiikkipedagogi yhteisömuusikkona uusissa työympäristöissä
Schukov, Anna (2018)
Schukov, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168520
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on oman työni kehittämisprojekti ja esimerkkitapaus siitä, miten muuntuvaa ja monipuolista tämän päivän musiikkipedagogin työ voi laaja-alaisuudessaan olla. Musiikkipedagogin rooli työkentällä on muuttunut. Nykyään musiikkipedagogilla on usein yhden työpaikan sijaan monia eri työnantajia ja useita eri toimeentulonlähteitä. Työ painottuu yhä useammin taiteen soveltavan käytön mukanaan tuomiin mahdollisuuksiin.
Käytän opinnäytetyössäni case-esimerkkejä ja lisäksi pohdin alan tulevaisuutta ja työkenttää yhdessä Metropolia Ammattikorkeakoulun musiikkipedagogiopiskelijoiden kanssa. Aineistonkeruumenetelminä olen käyttänyt omaa työpäiväkirjaa, kokemuskirjaa ja sen eri sovelluksia, valokuva ja videomateriaalia, alan muutoksia ennakoivia tutkimuksia, kirjallisuutta, keskusteluja ja neuvottelusähköposteja.
Tutkin opinnäytetyössäni pystynkö yhteisömuusikkona tuottamaan osallistujille mielihyvää ja iloa ja vaikuttamaan sitä kautta osallistujien itsetuntoon positiivisesti. Pystynkö rohkaisemaan osallistujia musiikilliseen ilmaisuun ja yhdessä tekemiseen? Pystynkö edesauttamaan sosiaalisia kontakteja ja saattamaan yhteen erilaisia sidosryhmiä? Pystynkö lisäämään osallistujien välistä vuorovaikutusta? Pystynkö tarjoamaan musiikkia ammatissaan käyttäville uusia työkaluja musiikinopetukseen kouluttajana? Miten kohtaaminen, käytännön työ ja kasvu minussa musiikinalan ammattilaisena rakentuu yhteisömuusikon näkökulmasta käsin?
Tutkimusaineiston avulla kokoamani palaute viittaa vahvasti siihen, että kaikki case-esimerkit toimivat yhteisöllisyyttä lisäävinä, osallistujien hyvää oloa ja itsetuntoa kohentavina toimintoina, joissa myös oma musiikillinen ilmaisu, rohkeus osallistua ja sitoutua ovat vahvistuneet osallistujilla. Olen onnistunut siirtämään monipuolista musiikkitoimintaa uusiin työympäristöihin, jotka ovat osoittautuneet toimiviksi yhteisömuusikon työssä. Tutkimustulokset osoittavat, että matalan kynnyksen yhteistoiminnalla pystyn yhteisömuusikkona lisäämään musiikin terveys- ja hyvinvointivaikutuksia eri sidosryhmien arjessa sekä musiikin keinoin tuomaan yhteen sidosryhmiä elämänkaaren eri vaiheista.
Käytän opinnäytetyössäni case-esimerkkejä ja lisäksi pohdin alan tulevaisuutta ja työkenttää yhdessä Metropolia Ammattikorkeakoulun musiikkipedagogiopiskelijoiden kanssa. Aineistonkeruumenetelminä olen käyttänyt omaa työpäiväkirjaa, kokemuskirjaa ja sen eri sovelluksia, valokuva ja videomateriaalia, alan muutoksia ennakoivia tutkimuksia, kirjallisuutta, keskusteluja ja neuvottelusähköposteja.
Tutkin opinnäytetyössäni pystynkö yhteisömuusikkona tuottamaan osallistujille mielihyvää ja iloa ja vaikuttamaan sitä kautta osallistujien itsetuntoon positiivisesti. Pystynkö rohkaisemaan osallistujia musiikilliseen ilmaisuun ja yhdessä tekemiseen? Pystynkö edesauttamaan sosiaalisia kontakteja ja saattamaan yhteen erilaisia sidosryhmiä? Pystynkö lisäämään osallistujien välistä vuorovaikutusta? Pystynkö tarjoamaan musiikkia ammatissaan käyttäville uusia työkaluja musiikinopetukseen kouluttajana? Miten kohtaaminen, käytännön työ ja kasvu minussa musiikinalan ammattilaisena rakentuu yhteisömuusikon näkökulmasta käsin?
Tutkimusaineiston avulla kokoamani palaute viittaa vahvasti siihen, että kaikki case-esimerkit toimivat yhteisöllisyyttä lisäävinä, osallistujien hyvää oloa ja itsetuntoa kohentavina toimintoina, joissa myös oma musiikillinen ilmaisu, rohkeus osallistua ja sitoutua ovat vahvistuneet osallistujilla. Olen onnistunut siirtämään monipuolista musiikkitoimintaa uusiin työympäristöihin, jotka ovat osoittautuneet toimiviksi yhteisömuusikon työssä. Tutkimustulokset osoittavat, että matalan kynnyksen yhteistoiminnalla pystyn yhteisömuusikkona lisäämään musiikin terveys- ja hyvinvointivaikutuksia eri sidosryhmien arjessa sekä musiikin keinoin tuomaan yhteen sidosryhmiä elämänkaaren eri vaiheista.