Kaksoisahdetun bensiinimoottorin johtosarjan suunnittelu ja toteutus
Nikula, Ville (2018)
Nikula, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178775
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön aiheena oli suunnitella ja toteuttaa johtosarja moottorinohjainlaitteen ja kaksoisahdetun bensiinimoottorin välille sekä kalibroida moottorinohjaus tehodynamometrissä. Moottori ja moottorinohjausjärjestelmä oli asennettu alkuperäisesti kaasuttimella ja kärjellisellä sytytysjärjestelmällä varustettuun henkilöautoon. Työssä perehdyttiin nykyaikaisen ajoneuvon johtosarjalle asetettuihin vaatimuksiin.
Työn tavoitteena oli moottorin suorituskyvyn parantaminen asentamalla siihen pakokaasu- ja mekaaninen ahdin, ja näiden ohjaaminen moottorinohjainlaitteen avulla. Kun johtosarja oli saatu toteutettua, kalibroitiin moottorinohjainlaite tehodynamometrissä sekä ahtimia ohjaavien komponenttien kytkentälogiikkaa säädettiin parhaan suorituskyvyn saamiseksi.
Insinöörityön tavoitteet saavutettiin pääosin. Johtosarja saatiin suunniteltua ja toteutettua, mutta kytkentäkaavioita ei ehditty valmistamaan. Moottorinohjaus saatiin kalibroitua ja moottorin suorituskykyyn saatiin merkittävä parannus. Mekaanisella ahtimella todettiin olevan suuri vaikutus suorituskykyyn moottorin pienillä käyntinopeuksilla. Saatuja tuloksia voitiin hyödyntää hyvin tulevaisuuden muutoksissa.
Työn tavoitteena oli moottorin suorituskyvyn parantaminen asentamalla siihen pakokaasu- ja mekaaninen ahdin, ja näiden ohjaaminen moottorinohjainlaitteen avulla. Kun johtosarja oli saatu toteutettua, kalibroitiin moottorinohjainlaite tehodynamometrissä sekä ahtimia ohjaavien komponenttien kytkentälogiikkaa säädettiin parhaan suorituskyvyn saamiseksi.
Insinöörityön tavoitteet saavutettiin pääosin. Johtosarja saatiin suunniteltua ja toteutettua, mutta kytkentäkaavioita ei ehditty valmistamaan. Moottorinohjaus saatiin kalibroitua ja moottorin suorituskykyyn saatiin merkittävä parannus. Mekaanisella ahtimella todettiin olevan suuri vaikutus suorituskykyyn moottorin pienillä käyntinopeuksilla. Saatuja tuloksia voitiin hyödyntää hyvin tulevaisuuden muutoksissa.