Kuopion päivittäistavarakaupan vetovoimatekijät : Case: Osuuskauppa PeeÄssä, Prisma Kuopio
Asikainen, Henriikka; Penttinen, Wilhelmina (2018)
Asikainen, Henriikka
Penttinen, Wilhelmina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178707
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Kuopion päivittäistavarakauppojen vetovoimatekijät. Työn toimeksiantajana toimi Prisma Kuopion johtaja Jouni Ruotsalainen. Toimeksiantaja valikoitui muun muassa sen perusteella, että toinen opinnäytetyön tekijöistä työskentelee kyseisessä päivittäistavarakaupassa. Työn aihe valittiin opinnäytetyön tekijöiden mielenkiinnosta asiakaskäyttäytymiseen, tutkimiseen ja kehittämiseen. Aiheen valintaan vaikutti myös se, että samasta aiheesta ei ole ennen tehty opinnäytetyötä.
Työn tarkoituksena oli antaa toimeksiantajalle tietoa siitä, mitkä päivittäistavarakaupan vetovoimatekijöistä ovat merkittävimpiä asiakkaan näkökulmasta. Lisäksi työn tarkoituksena oli tuoda esille ne asiat, mihin päivittäistavarakaupoissa tulisi eniten kiinnittää huomiota. Tällaiselle tutkimukselle oli tarvetta, koska Prisma Kuopiota uudistettiin ennen tutkimuksen alkamista.
Opinnäytetyöraportti koostuu teoriaosiosta, tutkimuksen toteutuksesta ja analysoinnista sekä pohdinnasta. Raportin lopussa on kyselylomake, jota käytettiin tutkimuksessa sekä internet- että paperiversiona. Teoria-osiossa on pyritty avaamaan päivittäistavarakauppaan ja sen toimintaan liittyviä käsitteitä ja aiheita, joita tässä työssä tutkitaan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ja kysely suunnattiin Prisma Kuopion asiakkaille. Kyselyn tarkoituksena oli saada selville, millaisena Prisma Kuopion asiakkaat kokevat esimerkiksi Prisman hintatason, laadun ja tuotevalikoiman. Kysely jaettiin internetissä sekä paperisten kyselyjen avulla kerättiin vastauksia Prisma Kuopiossa paikan päällä. Tutkimustulosten pohjalta on luotu kehitysideoita Prisma Kuopiolle.
Työn tuloksena syntyi tutkimus päivittäistavarakaupan vetovoimatekijöistä ja kehittämissuunnitelma Prisma Kuopiolle. Työssä onnistuttiin hyvin, koska tutkimuksen avulla selvisi, mitkä ovat päivittäistavarakaupan vetovoimatekijöitä. Tutkimuksen pohjalta onnistuttiin luomaan kattava kehittämissuunnitelma Prisma Kuopiolle niin, että kehitysideoissa huomioitiin myös asiakkaan näkökulma.
Tämän työn avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään Prisma Kuopion vetovoimatekijöitä ja asiakastyytyväisyyttä. Vaikka työssä keskityttiin Prisma Kuopioon ja sen vetovoimatekijöihin, työ antaa tietoa ja ideoita myös muille yrityksille.
Työn tarkoituksena oli antaa toimeksiantajalle tietoa siitä, mitkä päivittäistavarakaupan vetovoimatekijöistä ovat merkittävimpiä asiakkaan näkökulmasta. Lisäksi työn tarkoituksena oli tuoda esille ne asiat, mihin päivittäistavarakaupoissa tulisi eniten kiinnittää huomiota. Tällaiselle tutkimukselle oli tarvetta, koska Prisma Kuopiota uudistettiin ennen tutkimuksen alkamista.
Opinnäytetyöraportti koostuu teoriaosiosta, tutkimuksen toteutuksesta ja analysoinnista sekä pohdinnasta. Raportin lopussa on kyselylomake, jota käytettiin tutkimuksessa sekä internet- että paperiversiona. Teoria-osiossa on pyritty avaamaan päivittäistavarakauppaan ja sen toimintaan liittyviä käsitteitä ja aiheita, joita tässä työssä tutkitaan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ja kysely suunnattiin Prisma Kuopion asiakkaille. Kyselyn tarkoituksena oli saada selville, millaisena Prisma Kuopion asiakkaat kokevat esimerkiksi Prisman hintatason, laadun ja tuotevalikoiman. Kysely jaettiin internetissä sekä paperisten kyselyjen avulla kerättiin vastauksia Prisma Kuopiossa paikan päällä. Tutkimustulosten pohjalta on luotu kehitysideoita Prisma Kuopiolle.
Työn tuloksena syntyi tutkimus päivittäistavarakaupan vetovoimatekijöistä ja kehittämissuunnitelma Prisma Kuopiolle. Työssä onnistuttiin hyvin, koska tutkimuksen avulla selvisi, mitkä ovat päivittäistavarakaupan vetovoimatekijöitä. Tutkimuksen pohjalta onnistuttiin luomaan kattava kehittämissuunnitelma Prisma Kuopiolle niin, että kehitysideoissa huomioitiin myös asiakkaan näkökulma.
Tämän työn avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään Prisma Kuopion vetovoimatekijöitä ja asiakastyytyväisyyttä. Vaikka työssä keskityttiin Prisma Kuopioon ja sen vetovoimatekijöihin, työ antaa tietoa ja ideoita myös muille yrityksille.