Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Python peliohjelmoinnissa ja Unreal Engine 4 pelien kehityksessä

Pätsi, Matti (2018)

 
Avaa tiedosto
Patsi_Matti.pdf (3.806Mt)
Lataukset: 


Pätsi, Matti
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178683
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö suoritettiin kahdessa osassa, joista ensimmäinen osio oli viiden opintopisteen arvoinen ja toinen osio ymmenen opintopisteen arvoinen.
Ensimmäisessä osiossa tutustuttiin Python-ohjelmointikieleen peliohjelmoinnissa sekä PyGame-moduuliin. Käytiin läpi myös eroja muihin ohjelmointikieliin. Työssä tehtiin simerkkipeli käyttäen PyGame-moduulia.
Toisen osion aiheeksi valittiin Unreal Engine ja sen käyttäminen pelien kehityksessä. Työllä ei ollut varsinaisesti tilaajaa, vaan se valittiin tekijän kiinnostuksen pohjalta. Tavoitteena oli tutustua Unreal Engineen ja verrata siinä käytettäviä toimintoja ja ominaisuuksia toiseen pelimoottoriin, nimeltä Unity.
Työn suurin osa oli luoda esimerkkipeli käyttäen Unreal Engineä. Työssä käytettiin apuna Unreal
Enginen virallisia dokumentteja sekä muiden henkilöiden tekemiä videoita erilaisten toiminnallisuuksien luomisesta. Lopputuloksena saatiin toteutettua toimiva peli. Pelin kehityksen edetessä ilmeni useita ongelmia, joista suurin osa saatiin ratkaistua. Suurimpina kehityskohteina olisi pelaajan elämäpisteiden luomisen toiminnallisuuden hiominen oikeanlaiseksi sekä pelaajan pisteiden näyttäminen pelin lopussa.
Pelien kehityksen kannalta Unreal Engine on mielestäni paljon miellyttävämpi käyttää. Tärkeimpänä erona on se, että suurimman osan ajasta pelin toiminnallisuuksien koodia ei tarvitse kirjoittaa itse käsin, vaan voitiin käyttää jo valmiina olevia funktioita. Koodin ylläpitäminen on myös helppoa, koska kaikki toiminnallisuus näkyy visuaalisessa graafissa, joka on muokattavissa. Opinnäytetyöstä olen saanut paljon uusia näkökulmia ja kokemusta pelien kehittämisessä erilaisilla pelimoottoreilla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste