Recovery-koulutus hoitohenkilökunnalle - johdatus mielenterveyskuntoutujan toipumisorientaatioon
Lodders, Anne; Mesimäki, Maija (2018)
Lodders, Anne
Mesimäki, Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188896
Tiivistelmä
Recovery on Suomessa uudenlainen, voimavaralähtöinen ajatuksia ja toimintaa ohjaava viitekehys mielenterveystyöhön. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa recoverya esittelevä koulutus mielenterveystyön henkilökunnalle. Opinnäytetyössä koulutusta testattiin Metropolia Ammattikorkeakoulun aineenopettajilla. Koulutuksen tavoitteena on lisätä ja syventää hoitohenkilökunnan tietämystä ja käytännön osaamista recoverysta. Tätä kehittämistyötä ohjaavat tutkimuskysymykset olivat: Mitä recovery on? Miten sitä voi soveltaa mielenterveystyössä?
Opinnäytetyö koostuu teoriatietoon pohjautuvasta kirjallisesta osuudesta sekä koulutustilaisuuden raporttiosuudesta. Työn teoriaosuudessa tarkastellaan recovery-viitekehystä, aiheesta Suomessa ja maailmalla pidettyjä koulutuksia sekä pedagogisia menetelmiä. Toiminnallinen osuus koostui puolipäiväisen koulutustilaisuuden käytännön järjestelyiden suunnittelusta, toteutuksesta sekä arvioinnista.
Koulutuspäivä toteutettiin toukokuussa 2018 Helsingissä, Metropolia Ammattikorkeakoulun Tukholmankadun toimipisteessä. Koulutukseen osallistui viisi lehtoria. Koulutuksessa välitettiin näyttöön perustuvaa tietoa recoverysta osallistavalla otteella. Esittämistapa oli havainnollistava sisältäen PowerPoint-esityksen, käytännön esimerkkejä ja valokuvia. Osallistujille esitettiin kysymyksiä, jotka saivat heidät pohtimaan aihetta oman työnsä näkökulmasta. Koulutuspäivässä hyödynnettiin tapaus- eli case-opetusmenetelmää. Osallistujat ratkaisivat esimerkkitapauksia koulutuksessa saamaansa tietoa käyttäen tai aikaisempaa osaamistaan soveltaen. Kokemusasiantuntijan puheenvuorolla oli tärkeä osuus koulutuksessa.
Koulutustilaisuudessa pyydettiin metropolialaisilta osallistujilta kirjallista palautetta. Palautteen perusteella koulutuspäivä voidaan todeta hyvin onnistuneeksi sekä suunnittelultaan että toteutukseltaan. Osallistujat olivat tyytyväisiä koulutuspäivän sisältöön, järjestelyihin ja ilmapiiriin. Opinnäytetyön toiminnallista osuutta voidaan jatkossa hyödyntää hoitohenkilökunnan ja muiden recoverysta kiinnostuneiden koulutuksissa.
Opinnäytetyö koostuu teoriatietoon pohjautuvasta kirjallisesta osuudesta sekä koulutustilaisuuden raporttiosuudesta. Työn teoriaosuudessa tarkastellaan recovery-viitekehystä, aiheesta Suomessa ja maailmalla pidettyjä koulutuksia sekä pedagogisia menetelmiä. Toiminnallinen osuus koostui puolipäiväisen koulutustilaisuuden käytännön järjestelyiden suunnittelusta, toteutuksesta sekä arvioinnista.
Koulutuspäivä toteutettiin toukokuussa 2018 Helsingissä, Metropolia Ammattikorkeakoulun Tukholmankadun toimipisteessä. Koulutukseen osallistui viisi lehtoria. Koulutuksessa välitettiin näyttöön perustuvaa tietoa recoverysta osallistavalla otteella. Esittämistapa oli havainnollistava sisältäen PowerPoint-esityksen, käytännön esimerkkejä ja valokuvia. Osallistujille esitettiin kysymyksiä, jotka saivat heidät pohtimaan aihetta oman työnsä näkökulmasta. Koulutuspäivässä hyödynnettiin tapaus- eli case-opetusmenetelmää. Osallistujat ratkaisivat esimerkkitapauksia koulutuksessa saamaansa tietoa käyttäen tai aikaisempaa osaamistaan soveltaen. Kokemusasiantuntijan puheenvuorolla oli tärkeä osuus koulutuksessa.
Koulutustilaisuudessa pyydettiin metropolialaisilta osallistujilta kirjallista palautetta. Palautteen perusteella koulutuspäivä voidaan todeta hyvin onnistuneeksi sekä suunnittelultaan että toteutukseltaan. Osallistujat olivat tyytyväisiä koulutuspäivän sisältöön, järjestelyihin ja ilmapiiriin. Opinnäytetyön toiminnallista osuutta voidaan jatkossa hyödyntää hoitohenkilökunnan ja muiden recoverysta kiinnostuneiden koulutuksissa.