Musiikkivideoilmiö ja sen kehittyminen Suomessa
Tapio, Ville (2010)
Tapio, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199841
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on osa toiminnallista opinnäytetyötä, jonka teososa on The Millioners-yhtyeen Body Into Use -musiikkivideo. Tutkimus tarkastelee suomalaisen musiikkivideon kehittymistä 1980-luvulta sen kansainvälisen menestyksen alkuvuosiin 1990-luvun lopulle sekä perehtyy lyhyesti musiikkivideon yleiseen historiaan Suomessa.
Tutkimuksen ensimmäisessä osassa esitellään musiikkivideon kehittyminen varhaisista äänielokuvista sellaiseksi formaatiksi, jollaisena moderni musiikkivideo nykyisin tunnetaan. Tutkimus esittelee musiikkivideoiden tärkeimmät levityskanavat, joiden avulla ilmiö säännöllistyi 1980-luvulla maassamme.
Tutkimuksen toisessa osassa pohditaan syitä kotimaisen musiikkivideon nopeaan kehittymiseen ja kansainväliseen läpimurtoon vuosituhannen taitteessa. Tuloksen selvittämiseksi käytän tutkimusmetodina kvalitatiivistä tutkimusta ja haastattelin sitä varten viittä johtavaa suomalaista musiikkivideoasiantuntijaa. Tuloksen selvittämiseksi vertailen haastatteluista saamia vastauksia ja näkemyksia omiin päätelmiini ja kokemuksiini musiikkivideoiden tuottajana ja niiden kuluttajana.
Tutkimuksen viimeisessä osassa käydään läpi The Millioners-yhtyeen musiikkivideosta löytyviä modernin suomalaisen musiikkivideotuotannon tunnuspiirteitä sekä esittelllään musiikkivideon uusia globaaleja levityskanavia.
Tutkimuksen yhteenvedossa pyritään löytämään ne yhteneväisyydet, jotka modernista, opiskelijavoimin tehdystä suomalaisesta musiikkivideotuotannosta löytyvät. Asiantuntijahaastatteluista saatuja kommentteja sekä teososana olevaa The Millioners -yhtyeen musiikkivideotuotantoa vertailemalla pyrittiin rakentamaan mahdollisimman luotettava kokonaisuus, josta olisi hyötyä kaikille suomalaisista musiikkivideoista ja niiden tuotantomenetelmistä kiinnostuneille.
Tutkimuksen ensimmäisessä osassa esitellään musiikkivideon kehittyminen varhaisista äänielokuvista sellaiseksi formaatiksi, jollaisena moderni musiikkivideo nykyisin tunnetaan. Tutkimus esittelee musiikkivideoiden tärkeimmät levityskanavat, joiden avulla ilmiö säännöllistyi 1980-luvulla maassamme.
Tutkimuksen toisessa osassa pohditaan syitä kotimaisen musiikkivideon nopeaan kehittymiseen ja kansainväliseen läpimurtoon vuosituhannen taitteessa. Tuloksen selvittämiseksi käytän tutkimusmetodina kvalitatiivistä tutkimusta ja haastattelin sitä varten viittä johtavaa suomalaista musiikkivideoasiantuntijaa. Tuloksen selvittämiseksi vertailen haastatteluista saamia vastauksia ja näkemyksia omiin päätelmiini ja kokemuksiini musiikkivideoiden tuottajana ja niiden kuluttajana.
Tutkimuksen viimeisessä osassa käydään läpi The Millioners-yhtyeen musiikkivideosta löytyviä modernin suomalaisen musiikkivideotuotannon tunnuspiirteitä sekä esittelllään musiikkivideon uusia globaaleja levityskanavia.
Tutkimuksen yhteenvedossa pyritään löytämään ne yhteneväisyydet, jotka modernista, opiskelijavoimin tehdystä suomalaisesta musiikkivideotuotannosta löytyvät. Asiantuntijahaastatteluista saatuja kommentteja sekä teososana olevaa The Millioners -yhtyeen musiikkivideotuotantoa vertailemalla pyrittiin rakentamaan mahdollisimman luotettava kokonaisuus, josta olisi hyötyä kaikille suomalaisista musiikkivideoista ja niiden tuotantomenetelmistä kiinnostuneille.