Opetan kuuntelemaan : Harjoitusäänitteet rumpujensoiton opetuksessa
Heikkilä, Markku (2018)
Heikkilä, Markku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188839
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena minulla on harjoitusäänitteet opettamista varten. Pop & Jazz Konservatorion opettajana keräämäni kokemuksen perusteella halusin luoda näitä äänitteitä tukemaan työtäni. Mietin myös tarvetta nyt ja tulevaisuudessa.
Tutkin digitalisaation myötä muuttuvaa opettajan työkenttää ja sen vaikutuksia opettajuuteen. Työmenetelmänä harjoitusäänitteiden luontiin tutkin Pop & Jazz Konservatorion matriisia. Tutkin matriisia sen ilmiöiden kautta ja sen soveltuvuutta koulun ulkopuoliseen muusikkouteen. Vertasin äänitteitä jo tarjolla olevaan materiaaliin. Näitä ovat kirjat, play-along levyt ja mobiilisovellukset.
Loin harjoitusäänitteet itse, samalla kehittäen omaa teknologista osaamistani. Halusin lisätä tietämystäni jo minulta valmiiksi löytyvillä laitteilla.
Harjoitusmateriaalia voidaan käyttää opetustilanteissa oppilaan musiikin kuuntelun syventämiseen, matineoissa taustanauhoina ja oppilaan soiton äänittämisessä. Työssäni kuvailen äänitteiden soveltuvuutta näihin tilanteisiin. Keskeisessä roolissa on PJK:lla käytettävä matriisi ja kuinka nämä äänitteet toimisivat sen kanssa.
Tein huomioita harjoitusäänitteiden käytöstä opetustilanteissa ja sain arvokasta käyttökokemusta omien rumpuoppilaideni parissa. Pyysin palautetta äänitteistä kollegoiltani Juha Tanniselta ja Petri Kentalalta. Sain heiltä arvokasta tietoa mihin suuntaan harjoitusäänitteitä kannattaisi kehittää.
Lopuksi loin katseen tulevaisuuteen ja siihen, miten tätä työtä kannattaisi kehittää jatkossa. Mietin harjoitusäänitteistäni mahdollisesti tehtävää mobiilisovellusta.
Tutkin digitalisaation myötä muuttuvaa opettajan työkenttää ja sen vaikutuksia opettajuuteen. Työmenetelmänä harjoitusäänitteiden luontiin tutkin Pop & Jazz Konservatorion matriisia. Tutkin matriisia sen ilmiöiden kautta ja sen soveltuvuutta koulun ulkopuoliseen muusikkouteen. Vertasin äänitteitä jo tarjolla olevaan materiaaliin. Näitä ovat kirjat, play-along levyt ja mobiilisovellukset.
Loin harjoitusäänitteet itse, samalla kehittäen omaa teknologista osaamistani. Halusin lisätä tietämystäni jo minulta valmiiksi löytyvillä laitteilla.
Harjoitusmateriaalia voidaan käyttää opetustilanteissa oppilaan musiikin kuuntelun syventämiseen, matineoissa taustanauhoina ja oppilaan soiton äänittämisessä. Työssäni kuvailen äänitteiden soveltuvuutta näihin tilanteisiin. Keskeisessä roolissa on PJK:lla käytettävä matriisi ja kuinka nämä äänitteet toimisivat sen kanssa.
Tein huomioita harjoitusäänitteiden käytöstä opetustilanteissa ja sain arvokasta käyttökokemusta omien rumpuoppilaideni parissa. Pyysin palautetta äänitteistä kollegoiltani Juha Tanniselta ja Petri Kentalalta. Sain heiltä arvokasta tietoa mihin suuntaan harjoitusäänitteitä kannattaisi kehittää.
Lopuksi loin katseen tulevaisuuteen ja siihen, miten tätä työtä kannattaisi kehittää jatkossa. Mietin harjoitusäänitteistäni mahdollisesti tehtävää mobiilisovellusta.