Maricken Shops Oy - Myymälän uudistussuunnitelma käyttäjälähtöisen muotoilun keinoin
Höglund, Mirka (2018)
Höglund, Mirka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178822
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tein kokonaisvaltaisen sisustussuunnitelman sisustusalalla toimivan Maricken Shops Oy:n Lauttasaaren myymälään. Marickenin konsepti ja omistajuus on pysynyt samana jo lähes puoli vuosisataa, jonka vuoksi myymälöiden ilmeen päivittäminen on ajankohtaista. Työssä tarkastelen myymälän tämän hetkistä tilannetta asiakkaan ja työntekijän näkökulmasta, sekä pohdin tilan päivittämisen tuomia hyötyjä osana yrityksen brändimielikuvaa.
Työn tavoitteena oli päivittää myymälän visuaalinen ilme ja tilan toiminnallisuus vastaamaan yrityksen imagoa ja nykypäivän vaatimuksia. Maricken Shopin Turun myymälä muutti kaupungin sisällä uusiin tiloihin vuonna 2016 ja koki muuton yhteydessä ilmeen muutoksen, joten Helsingin myymälän uudistus on luonnollinen jatko yrityksen uudistussuunnitelmassa. Työssä käytetyt tutkimusmenetelmät perustuvat käyttäjälähtöiseen suunnitteluun. Suunnittelun lähtökohtana käytin omaa kolmen vuoden kokemustani myymälän työntekijänä sekä palvelumuotoilun apuvälineitä myymälätilan ongelmakohtien ratkaisuun. Tutkin yhden päivän ajan asiakkaiden käyttäytymistä myymälässä. Olin myös tiiviisti yhteydessä esimieheeni Lauttasaaren myymälässä tarpeiden ja toiveiden kartoittamisessa.
Tutkimuksen pohjalta kirjasin ylös tilassa tarvittavat muutokset ja lähdin suunnittelemaan tilan toimintoja. Opinnäytetyössä käyn läpi suunnitelmani eri osat ja näiden osa-alueiden vaikutusta asiakkaan palvelukokemukseen. Käsittelen työssäni myymälän sisäänkäyntiä, näyteikkunaa, kalusteita, toimintojen sijoittelua sekä muita asiakkaan kokemukseen vaikuttavia elementtejä kuten palvelua. Suunnitelmassani olen kohentanut eri asiakastyyppien toimimista tilassa ja parantanut työntekijän työskentelymukavuutta. Työni oli toiminnallinen ja siihen kuuluu suunnitelman toteutusta ja visualisointia varten laaditut dokumentit. Lopuksi analysoin toteutunutta prosessia.
Työn tavoitteena oli päivittää myymälän visuaalinen ilme ja tilan toiminnallisuus vastaamaan yrityksen imagoa ja nykypäivän vaatimuksia. Maricken Shopin Turun myymälä muutti kaupungin sisällä uusiin tiloihin vuonna 2016 ja koki muuton yhteydessä ilmeen muutoksen, joten Helsingin myymälän uudistus on luonnollinen jatko yrityksen uudistussuunnitelmassa. Työssä käytetyt tutkimusmenetelmät perustuvat käyttäjälähtöiseen suunnitteluun. Suunnittelun lähtökohtana käytin omaa kolmen vuoden kokemustani myymälän työntekijänä sekä palvelumuotoilun apuvälineitä myymälätilan ongelmakohtien ratkaisuun. Tutkin yhden päivän ajan asiakkaiden käyttäytymistä myymälässä. Olin myös tiiviisti yhteydessä esimieheeni Lauttasaaren myymälässä tarpeiden ja toiveiden kartoittamisessa.
Tutkimuksen pohjalta kirjasin ylös tilassa tarvittavat muutokset ja lähdin suunnittelemaan tilan toimintoja. Opinnäytetyössä käyn läpi suunnitelmani eri osat ja näiden osa-alueiden vaikutusta asiakkaan palvelukokemukseen. Käsittelen työssäni myymälän sisäänkäyntiä, näyteikkunaa, kalusteita, toimintojen sijoittelua sekä muita asiakkaan kokemukseen vaikuttavia elementtejä kuten palvelua. Suunnitelmassani olen kohentanut eri asiakastyyppien toimimista tilassa ja parantanut työntekijän työskentelymukavuutta. Työni oli toiminnallinen ja siihen kuuluu suunnitelman toteutusta ja visualisointia varten laaditut dokumentit. Lopuksi analysoin toteutunutta prosessia.