Itseohjautuva laulaja : Fyysisen teatterin työvälineitä oopperalaulajalle
Bäckström, Jouni (2018)
Bäckström, Jouni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178806
Tiivistelmä
Tutkin tässä opinnäytetyössäni sitä, miten fyysisen teatterin välineet soveltuvat laulajien näyttämötyöskentelyn kehittämiseen. Oopperanäyttämöille tyypilliset, lyhyet harjoitus- ja esityskaudet vaativat laulajalta vahvaa näyttämöosaamista. Ohjaaja ei voi ohjata kaikkien laulajien liikkeitä ja tunnetiloja, vaan laulajan tulee osata olla ja elää näyttämöllä itsenäisesti — itseohjautuvasti. Nykyinen laulajakoulutus ei näytä tarjoavan tähän riittävästi välineitä. Voisivatko fyysisen teatterin opetuksessa käytettävät leikit ja pelit olla apuna laulajan kehittäessä kykyään toimia luontevasti ja itseohjautuvasti näyttämöllä?
Opinnäytetyöni koostuu kahdesta osasta: kirjallisesta työstä sekä ”oopperalaulajan näyttelijäntyö” -työpajasta, jonka järjestin 16.10. -20.10.2017 Metropolia Ammattikorkeakoulussa.
Työpaja jakautui viiteen päivään. Jokaisella päivällä oli oma teemansa, johon kaikki päivän harjoitukset liittyivät. Myös joka päivä toistuvia harjoituksia käsiteltiin päivän teeman kautta. Päivien teemat olivat: 1. nautinnollinen läsnäolo näyttämöllä (Pleasure to be on stage), 2. fokus ja fixpoint, 3. tila ja ympäristö, 4. kehon intensiteetit ja statukset sekä 5. Complicite (kumppanuus). Kirjallisessa työssä esittelen tarkemmin työpajassa käyttämiäni fyysisen teatterin apuvälineitä, joilla kehitetään näyttämötyön keskeisiä osa-alueita: läsnäoloa, tekniikkaa ja luovuutta.
Työpajaan osallistui yhteensä 14 henkilöä, jotka yhtä lukuun ottamatta olivat laulajia, laulunopiskelijoita tai laulupedagogeja. Osallistujilta kerätyssä kirjallisessa palautteessa pidettiin työpajaa onnistuneena. Paljon kiitosta sai työpajan positiivinen, turvallinen ja hauska ilmapiiri sekä työpajan lähtökohtana ollut pyrkimys löytää jokaisen laulajan oma luontainen tapa olla ja elää näyttämöllä. Paljon pidettiin myös työskentelytavasta, jossa kaikki osallistujat toimivat toistensa havainnoivana yleisönä. Palautteissa toivottiin työpajalle jatkoa. Erityisesti kaivattiin jatkokursseja, joilla nyt opeteltuja tekniikoita siirrettäisiin oopperaympäristöön jäsentelemällä oopperakohtauksia fyysisen teatterin näyttelijätyön välineiden avulla.
Opinnäytetyöni koostuu kahdesta osasta: kirjallisesta työstä sekä ”oopperalaulajan näyttelijäntyö” -työpajasta, jonka järjestin 16.10. -20.10.2017 Metropolia Ammattikorkeakoulussa.
Työpaja jakautui viiteen päivään. Jokaisella päivällä oli oma teemansa, johon kaikki päivän harjoitukset liittyivät. Myös joka päivä toistuvia harjoituksia käsiteltiin päivän teeman kautta. Päivien teemat olivat: 1. nautinnollinen läsnäolo näyttämöllä (Pleasure to be on stage), 2. fokus ja fixpoint, 3. tila ja ympäristö, 4. kehon intensiteetit ja statukset sekä 5. Complicite (kumppanuus). Kirjallisessa työssä esittelen tarkemmin työpajassa käyttämiäni fyysisen teatterin apuvälineitä, joilla kehitetään näyttämötyön keskeisiä osa-alueita: läsnäoloa, tekniikkaa ja luovuutta.
Työpajaan osallistui yhteensä 14 henkilöä, jotka yhtä lukuun ottamatta olivat laulajia, laulunopiskelijoita tai laulupedagogeja. Osallistujilta kerätyssä kirjallisessa palautteessa pidettiin työpajaa onnistuneena. Paljon kiitosta sai työpajan positiivinen, turvallinen ja hauska ilmapiiri sekä työpajan lähtökohtana ollut pyrkimys löytää jokaisen laulajan oma luontainen tapa olla ja elää näyttämöllä. Paljon pidettiin myös työskentelytavasta, jossa kaikki osallistujat toimivat toistensa havainnoivana yleisönä. Palautteissa toivottiin työpajalle jatkoa. Erityisesti kaivattiin jatkokursseja, joilla nyt opeteltuja tekniikoita siirrettäisiin oopperaympäristöön jäsentelemällä oopperakohtauksia fyysisen teatterin näyttelijätyön välineiden avulla.