Viestintätavat videopeleissä : Indie- ja AAA-pelien erot
Torikka, Emmi (2018)
Torikka, Emmi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178708
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia videopelien tyypillisiä tapoja viestiä pelaajalle pelin kannalta tärkeitä asioita. Aiheeseen liittyy olennaisesti myös halutun tunnelman ja tarinan välittäminen, johon puolestaan liittyvät pelikokemus ja immersio. Aihetta tarkastellaan kirjallisuus- ja verkkolähteiden pohjalta. Varsinainen tutkimusaineisto on kerätty tarkastelemalla kolmen pelin tapoja viestiä pelaajalle. Esimerkkeinä käytetään kahta indie-peliä ja yhtä AAA-peliä.
Aineisto kerättiin etsimällä peleistä niissä käytettyjä viestintätapoja kysymyskriteeristöä apuna käyttäen. Samalla merkittiin muistiin saadut tulokset. Tutkimuksen oletus on, että AAA-peleissä pelaajaa opastetaan usein kädestä pitäen, kun taas indie-peleissä pelaajan omaan oivaltamiskykyyn luotetaan enemmän. Saatuja tuloksia tarkastellaan, vertaillaan toisiinsa ja etsitään eroavaisuuksia. Lopuksi analysoidaan, miten työn lähtökohtana ollut oletus toteutui esimerkkipeleissä.
Aineisto kerättiin etsimällä peleistä niissä käytettyjä viestintätapoja kysymyskriteeristöä apuna käyttäen. Samalla merkittiin muistiin saadut tulokset. Tutkimuksen oletus on, että AAA-peleissä pelaajaa opastetaan usein kädestä pitäen, kun taas indie-peleissä pelaajan omaan oivaltamiskykyyn luotetaan enemmän. Saatuja tuloksia tarkastellaan, vertaillaan toisiinsa ja etsitään eroavaisuuksia. Lopuksi analysoidaan, miten työn lähtökohtana ollut oletus toteutui esimerkkipeleissä.