Musisoidaan yhdessä! : Monikätisesti pianolla
Saarinen, Angela; Tammisto, Leena (2018)
Saarinen, Angela
Tammisto, Leena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178675
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee pianon yhteissoittoa, jota tarkastellaan kahden samanaikaisesti etenevän projektin kautta. Projekteina olivat musiikkioppilaitoksen piano-oppilaiden välinen yhteissoitto sekä opettajien, Angelan ja Leenan, pianoduo. Molemmat projektit huipentuivat konserttiin.
Oppilasprojekti toteutettiin Salon musiikkiopistossa ja projektin lähtökohtana oli tarve lisätä piano-oppilaiden välistä yhteissoittoa. Päämääränä oli yhteissoiton avulla synnyttää vuorovaikutusta tutustuttamalla oppilaita toisiinsa ja näin edistää kaverisuhteiden syntymistä sekä kokea yhdessä musisoinnin iloa. Yhdessä esiintyminen voi myös vähentää esiintymisjännitystä, jolloin konserttitilanteesta tulee oppilaille miellyttävämpi. Pidemmän tähtäimen tavoitteena on saada viikoittainen yhteissoittotunti osaksi piano-opetusta. Projektilla haluttiin kehittää opettajien (Angelan ja Leenan) pedagogista osaamista erityisesti ryhmäopetustaitojen osalta. Tämän projektin avulla pyrittiin myös laajentamaan pianokollegojen välistä yhteistyötä.
Pianoduoprojektin tavoitteena oli ylläpitää ja kehittää opettajien muusikkoutta. Soittaminen ja esiintyminen lisäävät työn monipuolisuutta ja motivoivat opetustyötä. Kahden pianon duokonsertin organisoinnilla ja toteutuksella pyrittiin kehittämään opettajille uutta kamarimusiikin osa-aluetta. Yhdessä soittaminen ja esiintyminen lisäävät muusikoiden välistä vuorovaikutusta ja ne toimivat vastapainona usein niin yksinäiselle opetustyölle. Tavoitteena oli myös olla oppilaille esimerkkinä esiintyvinä pedagogeina.
Piano-oppilaat kokivat yhteissoittoprojektin mieluisana ja haluaisivat niitä järjestettävän myös tulevaisuudessa. Oppilaiden mielestä yhdessä soittaminen toi vaihtelua soolosoittamiselle ja suurinta osaa jännitti yhdessä esiintyessä vähemmän. Kuulijana oleminen oman opettajan konsertissa oli useimpien oppilaiden mielestä mukavaa.
Pianoduoprojekti laajensi ohjelmistotuntemusta ja pianoduosoittamiseen liittyviä tulkinnallisia, teknisiä ja yhteissoitollisia asioita.
Tämä opinnäytetyö voi toimia tieto- ja esimerkkipakettina kaikille pianon yhteismusiikin parissa toimiville tahoille.
Oppilasprojekti toteutettiin Salon musiikkiopistossa ja projektin lähtökohtana oli tarve lisätä piano-oppilaiden välistä yhteissoittoa. Päämääränä oli yhteissoiton avulla synnyttää vuorovaikutusta tutustuttamalla oppilaita toisiinsa ja näin edistää kaverisuhteiden syntymistä sekä kokea yhdessä musisoinnin iloa. Yhdessä esiintyminen voi myös vähentää esiintymisjännitystä, jolloin konserttitilanteesta tulee oppilaille miellyttävämpi. Pidemmän tähtäimen tavoitteena on saada viikoittainen yhteissoittotunti osaksi piano-opetusta. Projektilla haluttiin kehittää opettajien (Angelan ja Leenan) pedagogista osaamista erityisesti ryhmäopetustaitojen osalta. Tämän projektin avulla pyrittiin myös laajentamaan pianokollegojen välistä yhteistyötä.
Pianoduoprojektin tavoitteena oli ylläpitää ja kehittää opettajien muusikkoutta. Soittaminen ja esiintyminen lisäävät työn monipuolisuutta ja motivoivat opetustyötä. Kahden pianon duokonsertin organisoinnilla ja toteutuksella pyrittiin kehittämään opettajille uutta kamarimusiikin osa-aluetta. Yhdessä soittaminen ja esiintyminen lisäävät muusikoiden välistä vuorovaikutusta ja ne toimivat vastapainona usein niin yksinäiselle opetustyölle. Tavoitteena oli myös olla oppilaille esimerkkinä esiintyvinä pedagogeina.
Piano-oppilaat kokivat yhteissoittoprojektin mieluisana ja haluaisivat niitä järjestettävän myös tulevaisuudessa. Oppilaiden mielestä yhdessä soittaminen toi vaihtelua soolosoittamiselle ja suurinta osaa jännitti yhdessä esiintyessä vähemmän. Kuulijana oleminen oman opettajan konsertissa oli useimpien oppilaiden mielestä mukavaa.
Pianoduoprojekti laajensi ohjelmistotuntemusta ja pianoduosoittamiseen liittyviä tulkinnallisia, teknisiä ja yhteissoitollisia asioita.
Tämä opinnäytetyö voi toimia tieto- ja esimerkkipakettina kaikille pianon yhteismusiikin parissa toimiville tahoille.