Kitaralla luoden : Kitaransoiton opiskelu improvisoiden ja säveltäen
Taanila, Tuomas (2018)
Taanila, Tuomas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178657
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni tapoja sisällyttää improvisointia ja säveltämistä osaksi klassisen kitaran opetusta. Vuoden 2017 taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman uudistuksen myötä musiikinopetuksen yhdeksi tavoitteeksi on noussut säveltäminen ja improvisointi, mikä tekee opinnäytetyöni aiheesta erittäin ajankohtaisen.
Opinnäytetyöni aineiston olen kerännyt Metropolia Ammattikorkeakoulussa kevään 2018 aikana pitämilläni opetusharjoittelun tunneilla. Olen lukukauden ajan pyrkinyt enenevissä määrin opettamaan harjoitusoppilaitani improvisoinnin ja oman musiikin tekemisen keinoin. Oppilainani on ollut yksi kahden oppilaan ryhmä ja oppilas, jota olen opettanut yksilöopetuksena.
Tavoitteenani on ollut kehittää improvisointiharjoituksia, jotka soveltuvat musiikkiopistojen perustason oppilaille. Olen pyrkinyt löytämään tapoja opiskella kitaransoiton perusteita improvisoiden, kun niitä perinteisesti on opetettu nuottikuvasta. Opetuskokeilussa käyttämäni improvisointimenetelmät olen luokitellut kolmeen kategoriaan: kitaratekniikkaan pohjautuviin, asteikkoihin pohjautuviin ja vapaaseen improvisaatioon. Sujuvimmat improvisointiharjoitukset jalostimme oppilaiden kanssa jälkeenpäin sävellyksiksi nuottikuvan avulla.
Olen opetuskokeilujeni perusteella vakuuttunut siitä, että kevään 2018 soittotunnit ovat olleet harjoitusoppilailleni entistä merkityksellisempiä. Siksi tulenkin jatkamaan improvisaation ja säveltämisen käyttämistä osana kitaraopetustani myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyöni aineiston olen kerännyt Metropolia Ammattikorkeakoulussa kevään 2018 aikana pitämilläni opetusharjoittelun tunneilla. Olen lukukauden ajan pyrkinyt enenevissä määrin opettamaan harjoitusoppilaitani improvisoinnin ja oman musiikin tekemisen keinoin. Oppilainani on ollut yksi kahden oppilaan ryhmä ja oppilas, jota olen opettanut yksilöopetuksena.
Tavoitteenani on ollut kehittää improvisointiharjoituksia, jotka soveltuvat musiikkiopistojen perustason oppilaille. Olen pyrkinyt löytämään tapoja opiskella kitaransoiton perusteita improvisoiden, kun niitä perinteisesti on opetettu nuottikuvasta. Opetuskokeilussa käyttämäni improvisointimenetelmät olen luokitellut kolmeen kategoriaan: kitaratekniikkaan pohjautuviin, asteikkoihin pohjautuviin ja vapaaseen improvisaatioon. Sujuvimmat improvisointiharjoitukset jalostimme oppilaiden kanssa jälkeenpäin sävellyksiksi nuottikuvan avulla.
Olen opetuskokeilujeni perusteella vakuuttunut siitä, että kevään 2018 soittotunnit ovat olleet harjoitusoppilailleni entistä merkityksellisempiä. Siksi tulenkin jatkamaan improvisaation ja säveltämisen käyttämistä osana kitaraopetustani myös tulevaisuudessa.