"Ilo että saa tehä tämmöstä!" : Vaatimukset ja voimavarat säestäjän työssä
Smolander, Sanna (2018)
Smolander, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178609
Tiivistelmä
Säestäjän työtä on Suomessa aiemmin tutkittu vain vähän. Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin konservatorioiden säestäjien työhön työhyvinvoinnin näkökulmasta. Tarkoituksena oli kerätä säestäjien kokemuksia ja käsityksiä omasta työstään mahdollisimman laajasti ja selvittää sitä, mitkä piirteet työssä koettiin kuormittavina ja mitkä taas loivat työhön imua. Kokonaiskuvan hahmottamisessa käytettiin apuna työn voimavarojen ja vaatimusten teoriaa (TV-TV -teoria).
Tutkimusaineistona käytettiin verkkokyselyä, haastatteluja sekä kirjoittajan omaa työkokemusta. Aineiston perusteella säestäjän työ jakautui työajan, työyhteisön ja musiikin pääkäsitteiden alle. Yksiselitteistä jakoa voimavarojen ja vaatimusten välille ei voinut tehdä, koska vastaajat kokivat asiat omista näkökulmistaan. Tuloksista saattoi kuitenkin päätellä, että kaikkiin pääkäsitteisiin sisältyi sekä voimavaroja lisääviä että vaativia piirteitä.
Työajan voimavaroja lisääviksi piirteiksi koettiin joustavuus ja vapaus. Työyhteisön voimavarat liittyivät kollegiaaliseen ja pedagogiseen yhteistyöhön. Musiikilliset voimavarat kohosivat aineistosta selkeästi esille; soittaminen, esiintyminen sekä haastava ohjelmisto koettiin vahvasti työn positiivisina piirteinä.
Työaikaan liittyviä vaativuustekijöitä olivat epäsäännöllisyys ja työn ruuhkautuminen. Työyhteisön vaativuustekijät näkyivät puutteellisessa tiedonkulussa soitonopettajien ja säestäjien välillä; viestinnän ongelmat vaikeuttivat tulosten perusteella monin eri tavoin oppilaiden, säestäjien ja opettajien työtä. Musiikilliset vaativuustekijät liittyivät harjoittelun palkallisuuteen. Aineistosta ilmeni, että käytännöt vaihtelivat runsaasti konservatorioiden välillä.
Työn tuunaamisella työntekijä voi kasvattaa työn voimavaroja. Tuunaamalla työstä voi muokata itselleen sopivampaa, joko haitallisia estevaatimuksia poistamalla tai motivoivia haastevaatimuksia lisäämällä. Työn tuunaamisen esimerkkinä esiteltiin Oulun konservatoriossa koekäytössä oleva digitaalinen Slotti-ajanvarausjärjestelmä, sen käyttöön ottoon johtaneet syyt sekä käyttökokemuksia. Tuloksista ilmeni, että kokeilulla onnistuttiin vähentämään säestäjän työajan epäsäännöllisyyttä sekä lisäämään oppilaiden itsenäisyyttä omassa harrastuksessaan. Säestäjät, oppilaat, vanhemmat ja opettajat kokivat uuden systeemin pääosin erittäin onnistuneena.
Tutkimusaineistona käytettiin verkkokyselyä, haastatteluja sekä kirjoittajan omaa työkokemusta. Aineiston perusteella säestäjän työ jakautui työajan, työyhteisön ja musiikin pääkäsitteiden alle. Yksiselitteistä jakoa voimavarojen ja vaatimusten välille ei voinut tehdä, koska vastaajat kokivat asiat omista näkökulmistaan. Tuloksista saattoi kuitenkin päätellä, että kaikkiin pääkäsitteisiin sisältyi sekä voimavaroja lisääviä että vaativia piirteitä.
Työajan voimavaroja lisääviksi piirteiksi koettiin joustavuus ja vapaus. Työyhteisön voimavarat liittyivät kollegiaaliseen ja pedagogiseen yhteistyöhön. Musiikilliset voimavarat kohosivat aineistosta selkeästi esille; soittaminen, esiintyminen sekä haastava ohjelmisto koettiin vahvasti työn positiivisina piirteinä.
Työaikaan liittyviä vaativuustekijöitä olivat epäsäännöllisyys ja työn ruuhkautuminen. Työyhteisön vaativuustekijät näkyivät puutteellisessa tiedonkulussa soitonopettajien ja säestäjien välillä; viestinnän ongelmat vaikeuttivat tulosten perusteella monin eri tavoin oppilaiden, säestäjien ja opettajien työtä. Musiikilliset vaativuustekijät liittyivät harjoittelun palkallisuuteen. Aineistosta ilmeni, että käytännöt vaihtelivat runsaasti konservatorioiden välillä.
Työn tuunaamisella työntekijä voi kasvattaa työn voimavaroja. Tuunaamalla työstä voi muokata itselleen sopivampaa, joko haitallisia estevaatimuksia poistamalla tai motivoivia haastevaatimuksia lisäämällä. Työn tuunaamisen esimerkkinä esiteltiin Oulun konservatoriossa koekäytössä oleva digitaalinen Slotti-ajanvarausjärjestelmä, sen käyttöön ottoon johtaneet syyt sekä käyttökokemuksia. Tuloksista ilmeni, että kokeilulla onnistuttiin vähentämään säestäjän työajan epäsäännöllisyyttä sekä lisäämään oppilaiden itsenäisyyttä omassa harrastuksessaan. Säestäjät, oppilaat, vanhemmat ja opettajat kokivat uuden systeemin pääosin erittäin onnistuneena.