Elintarvikkeiden vaikuttajamarkkinointi : Case Indieplace
Määttänen, Katri (2018)
Määttänen, Katri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178614
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan suomalaiseen sosiaalisen median vaikuttajamarkkinointitoimisto Indieplaceen kuuluvien perhebloggaajien tekemää elintarvikemarkkinointia ajalla maaliskuu 2017 – maaliskuu 2018. Kartoitusmuotoisen tapaustutkimuksen tavoite oli selvittää muun muassa ostopäätösten määriä, ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä, seuraajille mielekkään markkinoinnin perusominaisuuksia sekä luoda kehittämisehdotuksia.
Sekä määrällistä että laadullista aineistoa tutkimukseen kerättiin kattavalla verkkokyselyllä, joka suunnattiin kolmen valitun perheblogin seuraajille. Kyselyllä selvitettiin seuraajien omakohtaisia kokemuksia vaikuttajamarkkinoinnista. Kerättyä määrällistä dataa analysoitiin tilastollisiin menetelmiin kuuluvilla perustavilla menetelmillä eli laskemalla keskiarvoja ja huomioimalla korrelaatioita. Avoimet vastaukset analysoitiin laadullisesta, tulkinnallisesta näkökulmasta.
Tuloksissa selvisi, että tutkimukseen valittujen perheblogien seuraajat suhtautuivat elintarvikkeiden vaikuttajamarkkinointiin pääosin myönteisesti. Yli kolmasosa vastaajista oli ostanut tuotteita vaikuttajan suosituksesta, ja vaikuttajan lisäksi ostopäätöksen lopputulokseen vaikuttivat muun muassa raha, kotitalouden omat tottumukset sekä lähikaupan valikoima. Kehityskohteeksi seuraajien näkökulmasta muodostui kaupallisten postausten aitous ja rehellisyys. Toinen kehitettävä asia seuraajien näkökulmasta oli mainostettavan tuotteen ja vaikuttajan yhteensopivuus, joka on myös kytköksissä teoriaosuudessa käsiteltyyn henkilöbrändäytymiseen.
Työn lopussa esitellään neljä vastausten ja teorioiden pohjalta työstettyä kehittämisehdotusta, jotka koskevat yhteistyökampanjoiden muotoa, toiminnan läpinäkyvyyttä, henkilöbrändin kehittämistä sekä monikanavaisuutta. Kehittämisehdotusten joukkoon on koostettu kyselyvastausten pohjalta myös muistilista suomalaisille ammattibloggaajille. Näiden kehittämisehdotusten avulla voidaan kehittää sekä yksittäisen bloggaajan että koko Indieplacen toimintaa seuraajien näkökulmasta mielekkäämmäksi.
Sekä määrällistä että laadullista aineistoa tutkimukseen kerättiin kattavalla verkkokyselyllä, joka suunnattiin kolmen valitun perheblogin seuraajille. Kyselyllä selvitettiin seuraajien omakohtaisia kokemuksia vaikuttajamarkkinoinnista. Kerättyä määrällistä dataa analysoitiin tilastollisiin menetelmiin kuuluvilla perustavilla menetelmillä eli laskemalla keskiarvoja ja huomioimalla korrelaatioita. Avoimet vastaukset analysoitiin laadullisesta, tulkinnallisesta näkökulmasta.
Tuloksissa selvisi, että tutkimukseen valittujen perheblogien seuraajat suhtautuivat elintarvikkeiden vaikuttajamarkkinointiin pääosin myönteisesti. Yli kolmasosa vastaajista oli ostanut tuotteita vaikuttajan suosituksesta, ja vaikuttajan lisäksi ostopäätöksen lopputulokseen vaikuttivat muun muassa raha, kotitalouden omat tottumukset sekä lähikaupan valikoima. Kehityskohteeksi seuraajien näkökulmasta muodostui kaupallisten postausten aitous ja rehellisyys. Toinen kehitettävä asia seuraajien näkökulmasta oli mainostettavan tuotteen ja vaikuttajan yhteensopivuus, joka on myös kytköksissä teoriaosuudessa käsiteltyyn henkilöbrändäytymiseen.
Työn lopussa esitellään neljä vastausten ja teorioiden pohjalta työstettyä kehittämisehdotusta, jotka koskevat yhteistyökampanjoiden muotoa, toiminnan läpinäkyvyyttä, henkilöbrändin kehittämistä sekä monikanavaisuutta. Kehittämisehdotusten joukkoon on koostettu kyselyvastausten pohjalta myös muistilista suomalaisille ammattibloggaajille. Näiden kehittämisehdotusten avulla voidaan kehittää sekä yksittäisen bloggaajan että koko Indieplacen toimintaa seuraajien näkökulmasta mielekkäämmäksi.