Työntekijöiden tyytyväisyys palkitsemiseen
Metsäranta, Iina (2018)
Metsäranta, Iina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117774
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kohdeyritykselle, mikä on palkitsemisen nykytila ja miten työntekijät kokevat palkitsemisen. Tarkoituksena oli myös selvittää työntekijöiden tyytyväisyys käytössä oleviin palkitsemismenetelmiin sekä se, miten palkitsemista halutaan kehittää. Kohdeyritys on pääkaupunkiseudulla toimiva lastentarvikkeiden erikoisliike.
Viitekehyksessä keskityttiin tarkastelemaan, mitä palkitseminen on. Siinä tarkasteltiin myös kokonaispalkitsemista aineettomine ja aineellisine palkitsemiskeinoineen. Työssä esitellään myös esimerkiksi Hakosen & Nylanderin palkitsemisen kokonaisuuden malli. Tämän jälkeen käsitellään onnistunutta palkitsemista ja sitä, miten palkitseminen kasvattaa motivaatiota.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin Google Forms -työkalun avulla tammikuussa 2018. Kysely lähetettiin kohdeyrityksen toimitusjohtajan alapuolella työskenteleville työntekijöille. Kysely lähetettiin 13 työntekijälle, ja siihen vastasi 11 työntekijää.
Tutkimuksen avulla selvitettiin, että työntekijöiden mielestä palkitsemisessa on kehittämisen tarvetta, eikä palkitsemista koeta olevan tarpeeksi usein. Työntekijät toivovat yrityksessä käytettävän enemmän aineellisia palkitsemiskeinoja. Lähes jokainen vastaaja koki myös palkitsemisen vaikuttavan merkittävästi työmotivaatioon. Esimiesten tulee tehdä palkitsemisesta selkeämpi kokonaisuus, jotta kaikki työntekijät tietävät, miten ja miksi palkitaan.
Viitekehyksessä keskityttiin tarkastelemaan, mitä palkitseminen on. Siinä tarkasteltiin myös kokonaispalkitsemista aineettomine ja aineellisine palkitsemiskeinoineen. Työssä esitellään myös esimerkiksi Hakosen & Nylanderin palkitsemisen kokonaisuuden malli. Tämän jälkeen käsitellään onnistunutta palkitsemista ja sitä, miten palkitseminen kasvattaa motivaatiota.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin Google Forms -työkalun avulla tammikuussa 2018. Kysely lähetettiin kohdeyrityksen toimitusjohtajan alapuolella työskenteleville työntekijöille. Kysely lähetettiin 13 työntekijälle, ja siihen vastasi 11 työntekijää.
Tutkimuksen avulla selvitettiin, että työntekijöiden mielestä palkitsemisessa on kehittämisen tarvetta, eikä palkitsemista koeta olevan tarpeeksi usein. Työntekijät toivovat yrityksessä käytettävän enemmän aineellisia palkitsemiskeinoja. Lähes jokainen vastaaja koki myös palkitsemisen vaikuttavan merkittävästi työmotivaatioon. Esimiesten tulee tehdä palkitsemisesta selkeämpi kokonaisuus, jotta kaikki työntekijät tietävät, miten ja miksi palkitaan.