Lasten välisen vuorovaikutuksen edistäminen : Viidennen dimension toimintamallia hyödyntäen
Kettunen, Netta; Krykov, Vera (2018)
Kettunen, Netta
Krykov, Vera
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046471
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsittelemme lasten välisiä vuorovaikutustaitoja sekä niiden tukemista varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö on toiminnallinen. Toteutimme toimintamme kuusi vuotiaiden ryhmässä, jossa oli kolmetoista lasta. Ensimmäisten neljän ohjaustuokioiden aikana paikalla oli yksitoista lasta. Tarkoituksenamme oli luoda kuudesta toimintakerrasta koostuva kokonaisuus, jossa hyödyntäisimme ilmaisun monia muotoja. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä helsinkiläisen päiväkodin kanssa syksyllä 2017. Opinnäytetyömme aihe on valikoitunut kyseisen päiväkotiryhmän lastentarhanopettajan toiveesta.
Tavoitteenamme oli tukea ryhmän lasten välisiä vuorovaikutustaitoja. Loimme lapsille yhteistä tekemistä, minkä kautta lasten välistä vuorovaikutusta edistettäisiin. Olemme hyödyntäneet toiminnassamme viidennen dimension toimintamallia. Ohjaajina pyrimme luomaan turvallisen ja luotettavan ilmapiirin, jossa jokainen lapsi saa olla oma itsensä omien taitojensa puitteissa. Olemme pohjustaneet opinnäytetyömme teoriaosuutta Opetushallituksen esiopetuksen opetussuunnitelman perusteilla. Käsittelemme teoriaosuudessa myös päiväkotia oppimisympäristönä, lapsen vuorovaikutuksen kehitystä ja tukemista sekä viidennen dimension toimintamallia. Toimintatuokioilla havainnoidessamme vuorovaikutusta hyödynsimme suunnittelemaamme havainnointitaulukkoa.
Lasten välisiä vuorovaikutustaitoja harjoitettiin toimintamme kautta. Jokainen lapsi ryhmästä pääsi toimintaan mukaan omien taitotasojensa puitteissa. Toimintaamme ohjasi myös lapsilähtöisyys ja lapset pääsivät vaikuttamaan toimintakertojen sisältöihin ja kulkuun.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tuloksena voidaan todeta, että viidennen dimension toimintamallia voidaan hyödyntää lasten väliseen vuorovaikutuksen edistämiseen. Lasten motivaatio osallistua kehittävään toimintaan oli korkea. Kuitenkaan emme saaneet tulosta siitä, edistyikö lasten välinen vuorovaikutus tekemiemme toimintatuokioidemme sisällön ansiosta. Uskomme arvioinnin haasteellisuuden johtuvan toimintakertojen vähyydestä.
Tavoitteenamme oli tukea ryhmän lasten välisiä vuorovaikutustaitoja. Loimme lapsille yhteistä tekemistä, minkä kautta lasten välistä vuorovaikutusta edistettäisiin. Olemme hyödyntäneet toiminnassamme viidennen dimension toimintamallia. Ohjaajina pyrimme luomaan turvallisen ja luotettavan ilmapiirin, jossa jokainen lapsi saa olla oma itsensä omien taitojensa puitteissa. Olemme pohjustaneet opinnäytetyömme teoriaosuutta Opetushallituksen esiopetuksen opetussuunnitelman perusteilla. Käsittelemme teoriaosuudessa myös päiväkotia oppimisympäristönä, lapsen vuorovaikutuksen kehitystä ja tukemista sekä viidennen dimension toimintamallia. Toimintatuokioilla havainnoidessamme vuorovaikutusta hyödynsimme suunnittelemaamme havainnointitaulukkoa.
Lasten välisiä vuorovaikutustaitoja harjoitettiin toimintamme kautta. Jokainen lapsi ryhmästä pääsi toimintaan mukaan omien taitotasojensa puitteissa. Toimintaamme ohjasi myös lapsilähtöisyys ja lapset pääsivät vaikuttamaan toimintakertojen sisältöihin ja kulkuun.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tuloksena voidaan todeta, että viidennen dimension toimintamallia voidaan hyödyntää lasten väliseen vuorovaikutuksen edistämiseen. Lasten motivaatio osallistua kehittävään toimintaan oli korkea. Kuitenkaan emme saaneet tulosta siitä, edistyikö lasten välinen vuorovaikutus tekemiemme toimintatuokioidemme sisällön ansiosta. Uskomme arvioinnin haasteellisuuden johtuvan toimintakertojen vähyydestä.