Elämyspedagogiikka erityisopetuksen tukena : Toiminnallinen opinnäytetyö Isolahden koulussa
Pikkupeura, Kaisa; Ylinen, Jenna (2018)
Pikkupeura, Kaisa
Ylinen, Jenna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209096
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin Vaasassa Isolahden koulun erityisluokassa. Toteutustapoina olivat toiminnalliset ohjaukset elämyspedagogiikan menetelmin. Ohjauskertoja oli yhteensä neljä ja ne järjestettiin joulukuun 2017 aikana. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten elämyspedagogiikka soveltuu erityisopetuksen tarpeisiin ja miten sitä voidaan soveltaa luokassa.
Kirjallisessa osuudessa hyödynnettiin Eriksonin ja Piagetin kehitysteorioita sekä Vygotskyn teoriaa sosiokulttuurisesta oppimisesta. Teoriaosuudessa käsitellään myös elämyspedagogiikkaa menetelmänä sekä sen historiaa ja filosofisia lähtökohtia. Teoriaosuudessa pohditaan myös näiden teorioiden ja menetelmän soveltamista erityisopetukseen.
Ensisijaisesti toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tarjota osallistujille positiivinen kokemus ja mahdollisesti tutustuttaa uusiin hyödynnettäviin toimintamenetelmiin. Ensimmäisen ohjauskerran aikana ryhmäydyttiin ja tutustuttiin sosiaalisten leikkien avulla. Toisen ohjauskerran aikana toteutettiin luova projekti. Kolmannen kerran aikana ryhmän kanssa käytiin talvisella retkellä. Neljännellä ohjauskerralla tehtiin aisteja aktivoivia harjoituksia. Työn toteutumista on arvioitu osallistujilta saadun palautteen ja omien havaintojen pohjalta ja voidaan todeta että menetelmää sovellettiin onnistuneesti erityisluokan tarpeisiin.
Kirjallisessa osuudessa hyödynnettiin Eriksonin ja Piagetin kehitysteorioita sekä Vygotskyn teoriaa sosiokulttuurisesta oppimisesta. Teoriaosuudessa käsitellään myös elämyspedagogiikkaa menetelmänä sekä sen historiaa ja filosofisia lähtökohtia. Teoriaosuudessa pohditaan myös näiden teorioiden ja menetelmän soveltamista erityisopetukseen.
Ensisijaisesti toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tarjota osallistujille positiivinen kokemus ja mahdollisesti tutustuttaa uusiin hyödynnettäviin toimintamenetelmiin. Ensimmäisen ohjauskerran aikana ryhmäydyttiin ja tutustuttiin sosiaalisten leikkien avulla. Toisen ohjauskerran aikana toteutettiin luova projekti. Kolmannen kerran aikana ryhmän kanssa käytiin talvisella retkellä. Neljännellä ohjauskerralla tehtiin aisteja aktivoivia harjoituksia. Työn toteutumista on arvioitu osallistujilta saadun palautteen ja omien havaintojen pohjalta ja voidaan todeta että menetelmää sovellettiin onnistuneesti erityisluokan tarpeisiin.