Välineitä sellonsoiton opettamiseen : Musiikkiteknologia ja improvisointi työkaluina
Tuuri, Aaro (2018)
Tuuri, Aaro
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209115
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee musiikkiteknologian ja improvisaation käyttöä työkaluna sellonsoiton opetuksessa. Tavoitteena on löytää keinoja liittää musiikkiteknologia ja improvisointi sellotunnille mahdollisimman saumattomasti varsinkin oppilaan näkökulmasta.
Ensin tutkin opinnäytetyössäni musiikkiteknologian käyttöä sellonsoitossa ja soitonopetuksessa. Esittelen mielestäni hyödyllisiä välineitä erilaisista näkökulmista ja erilaisissa tilanteissa. Seuraavaksi tutkin improvisaatiota ja sen mahdollisuuksia musiikin harrastamisessa ja soiton oppimisessa.
Yhteenvetona työni tuloksista esittelen neljännessä luvussa kolme esimerkkiä, jotka sisältävät ideoimiani harjoituksia. Jokaisessa esimerkissä on selkeä päämäärä, jota kohti harjoitukset johdonmukaisesti vievät. Ideat perustuvat aiempaan kokemukseeni ja opinnäytetyötäni varten lukemaani materiaaliin.
Harjoitusten ideana on, että improvisointi tulisi niiden avulla luonnolliseksi osaksi soiton opiskelua, vaikka oppilas ei olisikaan aiemmin kokeillut improvisointia. Samalla oppilaalle tulevat tutuksi musiikkiteknologian luomat mahdollisuudet. Näin improvisoinnista ja musiikkiteknologiasta muodostuu soiton oppimisen välineitä, joita oppilas voi haluamallaan tavalla käyttää musiikin harjoittamisensa tukena.
Ensin tutkin opinnäytetyössäni musiikkiteknologian käyttöä sellonsoitossa ja soitonopetuksessa. Esittelen mielestäni hyödyllisiä välineitä erilaisista näkökulmista ja erilaisissa tilanteissa. Seuraavaksi tutkin improvisaatiota ja sen mahdollisuuksia musiikin harrastamisessa ja soiton oppimisessa.
Yhteenvetona työni tuloksista esittelen neljännessä luvussa kolme esimerkkiä, jotka sisältävät ideoimiani harjoituksia. Jokaisessa esimerkissä on selkeä päämäärä, jota kohti harjoitukset johdonmukaisesti vievät. Ideat perustuvat aiempaan kokemukseeni ja opinnäytetyötäni varten lukemaani materiaaliin.
Harjoitusten ideana on, että improvisointi tulisi niiden avulla luonnolliseksi osaksi soiton opiskelua, vaikka oppilas ei olisikaan aiemmin kokeillut improvisointia. Samalla oppilaalle tulevat tutuksi musiikkiteknologian luomat mahdollisuudet. Näin improvisoinnista ja musiikkiteknologiasta muodostuu soiton oppimisen välineitä, joita oppilas voi haluamallaan tavalla käyttää musiikin harjoittamisensa tukena.