Modulaarinen tapahtumakaluste pienpanimolle
Lipsunen, Venla (2018)
Lipsunen, Venla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188991
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tapahtumakalusteen suunnittelu Saimaa Brewing Companylle. Pienpanimolla on käynnissä brändiuudistus, joka tullaan julkaisemaan suunnittelun aikana. Ennen suunnitteluprosessin avaamista, työssä esitellään asiakas ja käydään läpi muita taustoja. Taustatutkimus keskittyy seuraaviin aiheisiin: millainen on hyvä brändi, millaisia visuaalisen markkinoinnin keinoja suunnittelussa tulisi ottaa huomioon, millainen on vallitseva olut- ja pienpanimokulttuuri Suomessa ja miten brändi tuodaan onnistuneesti tilaan.
Itse tapahtumakalustetta tullaan käyttämään monissa tapahtumissa ympäri Suomea. Tapahtumissa on erikokoisia osastoja ja siksi kalusteen tulee olla skaalautuva sekä modulaarinen. Työssä tutkitaan moduulien järkevää määrää ja kokoa asiakkaan vaatimusten, tilojen koon sekä kalusteen kuljetuksen kannalta. Tämän lisäksi yrityksen tärkeimmät brändielementit selvitetään, kalusteen visuaalinen ilme suunnitellaan ja mietitään brändin sekä käytön näkökulmasta toimivimmat materiaalit. Lopuksi esitellään työn lopputulos ja pohditaan, päästiinkö suunnitelmalla tavoitteisiin.
Työn tavoitteena on suunnitella tapahtumakaluste yrityksen uuden brändiaineiston pohjalta. Siksi kalusteen tulee edustaa yrityksen arvoja ja tuoda tuotteet esille näyttävästi ja myyntiä edistäen. Kalusteen tulee olla muuntautumiskykyinen ja toimintojen sijoittelun tulee tukea työskentelyn sujuvuutta. Kaiken kaikkiaan kokonaisuuden tulee erottua kilpailojoista modernilla otteella.
Itse tapahtumakalustetta tullaan käyttämään monissa tapahtumissa ympäri Suomea. Tapahtumissa on erikokoisia osastoja ja siksi kalusteen tulee olla skaalautuva sekä modulaarinen. Työssä tutkitaan moduulien järkevää määrää ja kokoa asiakkaan vaatimusten, tilojen koon sekä kalusteen kuljetuksen kannalta. Tämän lisäksi yrityksen tärkeimmät brändielementit selvitetään, kalusteen visuaalinen ilme suunnitellaan ja mietitään brändin sekä käytön näkökulmasta toimivimmat materiaalit. Lopuksi esitellään työn lopputulos ja pohditaan, päästiinkö suunnitelmalla tavoitteisiin.
Työn tavoitteena on suunnitella tapahtumakaluste yrityksen uuden brändiaineiston pohjalta. Siksi kalusteen tulee edustaa yrityksen arvoja ja tuoda tuotteet esille näyttävästi ja myyntiä edistäen. Kalusteen tulee olla muuntautumiskykyinen ja toimintojen sijoittelun tulee tukea työskentelyn sujuvuutta. Kaiken kaikkiaan kokonaisuuden tulee erottua kilpailojoista modernilla otteella.