Toimitusketjun kehittäminen ja automatisointi
Inkinen, Riku (2018)
Inkinen, Riku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219284
Tiivistelmä
Insinöörityössä kehitettiin aurinkosähköjärjestelmiä toimittavan toimeksiantajan toimitusketjuprosessia. Työn tavoitteena oli toimitusketjun kehittäminen ja automatisointi. Työssä määriteltiin laskentalogiikka ja tilausprosessin automatisointi toimeksiantajan pientaloille suunnatun kaupan myyntitilausten käsittelyyn ja selvitettiin muita toimitusketjun kehityskohteita.
Työn toimeksiantaja oli aurinkosähköjärjestelmiä toimittavan konsernin Suomen liiketoimintayksikkö. Konserni on eräs maailman vanhimmista aurinkosähköä toimittavista yrityksistä, ja se on toimittanut aurinkosähköä yli 140 maahan ja kaikille mantereille.
Tarkoituksena oli lyhentää tilausten käsittelyyn käytettävää aikaa ja tällä tavalla parantaa toimeksiantajan toimitusketjuprosessin tehokkuutta. Insinöörityössä tutustuttiin toimitusketjun kehittämisen välineisiin ja metodeihin. Niiden avulla muodostettiin analyysi toimeksiantajan toimitusketjun nykytilasta. Analyysin perusteella määritettiin ehdotukset jatkotoimenpiteiksi.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä, ja niiden avulla pyrittiin deduktiiviseen päättelyyn, jotta voitiin saada kokonaisvaltaisempi kuva toimitusketjusta ja sen laatukustannusten syistä kuin pelkästään kvalitatiivisin menetelmin. Tämän menetelmän tuloksena syntyi sovellettu Ishikawa-analyysi.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi kattava kuvaus yrityksen toimitusketjuprosessista ja matemaattinen malli aurinkosähköjärjestelmien yksittäisten osien laskemista varten. Lisäksi määriteltiin ohjelmistoympäristö, jota käyttämällä pystytään välttämään suurin osa tilauksien korkean räätälöintiasteen aiheuttamista laatukustannuksista. Kirjallisen tutkimuksen ja havainnoinnin perusteella löydettiin myös kehityskohteita, joilla todennäköisesti pystytään vähentämään laatukustannuksia toimitusketjun jokaisessa vaiheessa, näistä yhtenä esimerkkinä uusi toimitusketjuprosessi.
Työn toimeksiantaja oli aurinkosähköjärjestelmiä toimittavan konsernin Suomen liiketoimintayksikkö. Konserni on eräs maailman vanhimmista aurinkosähköä toimittavista yrityksistä, ja se on toimittanut aurinkosähköä yli 140 maahan ja kaikille mantereille.
Tarkoituksena oli lyhentää tilausten käsittelyyn käytettävää aikaa ja tällä tavalla parantaa toimeksiantajan toimitusketjuprosessin tehokkuutta. Insinöörityössä tutustuttiin toimitusketjun kehittämisen välineisiin ja metodeihin. Niiden avulla muodostettiin analyysi toimeksiantajan toimitusketjun nykytilasta. Analyysin perusteella määritettiin ehdotukset jatkotoimenpiteiksi.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä, ja niiden avulla pyrittiin deduktiiviseen päättelyyn, jotta voitiin saada kokonaisvaltaisempi kuva toimitusketjusta ja sen laatukustannusten syistä kuin pelkästään kvalitatiivisin menetelmin. Tämän menetelmän tuloksena syntyi sovellettu Ishikawa-analyysi.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi kattava kuvaus yrityksen toimitusketjuprosessista ja matemaattinen malli aurinkosähköjärjestelmien yksittäisten osien laskemista varten. Lisäksi määriteltiin ohjelmistoympäristö, jota käyttämällä pystytään välttämään suurin osa tilauksien korkean räätälöintiasteen aiheuttamista laatukustannuksista. Kirjallisen tutkimuksen ja havainnoinnin perusteella löydettiin myös kehityskohteita, joilla todennäköisesti pystytään vähentämään laatukustannuksia toimitusketjun jokaisessa vaiheessa, näistä yhtenä esimerkkinä uusi toimitusketjuprosessi.