Vaihtuvat sisältöelementit mainosvideoissa
Virtanen, Pia (2018)
Virtanen, Pia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219203
Tiivistelmä
Insinöörityön aiheena oli vaihtuvat sisältöelementit mainosvideoissa. Mainonnassa lisääntyneen personoinnin käyttö antoi idean tutkia, miten personointia voidaan käyttää yhä yleistyvässä videomainonnassa mahdollisimman helposti ilman aiemmin käytettyjä kolmannen osapuolten liitännäisiä ja ilman suurta koodaustaitoa.
Aihetta lähestyttiin ensin painetussa mediassa käytössä olevien personointitapojen kautta ja personoinnin videomainonnan tekniikkana päätettiin tutkia, miten nopeasti yleistynyt ja usean vuoden käytössä ollut HTML5-tekniikka sopii siihen.
Tutkittiin teoriassa ja testattiin käytännössä, miten HTML5:n uudet mediaelementit, canvas ja video, soveltuvat videon personointiin. Tutkimuksessa käytettiin lähteinä ja apuna sekä kirjallisuutta ja internetsivustoja että YouTube-videoita. Niiden avulla päästiin kokeilemaan, ensin valmiiden mallien myötä, miten helposti voitiin videota pikselimanipuloida. Myöhemmin kuvattiin oma video ohi ajavasta pakettiautosta, jonka kylkeen lisättiin canvas-elementin avulla muuttuvan tiedon osio. Tähän osioon tehtiin testattavaksi kaksi erilaista kuvaa, toinen JPG-bittikarttakuva ja toinen läpinäkyvyyttä tukeva PNG-kuva.
Työssä näytettiin, että peruskoodaustaidoilla oli mahdollista tehdä lyhyellä koodilla videoon personoitu osio, jota testattiin lisäämällä siihen kuva kuvapankista. Kuvapankin käyttö personointiin todettiin toimivaksi tavaksi, sillä siinä oli helppo muokata kuvaa ja jopa vaihtaa se, ilman että alkuperäiseen koodiin koskettiin.
Työssä todettiin, että HTML5 on hyvä tekniikka personointiin, mutta täysin ammattimaisia videopersonointeja varten on vieläkin käytettävä valmiiksi tehtyjä ohjelmia, sillä HTML5:n puutteena oli se, että canvas-elementin liikkuminen pitää laskea käsin.
Insinöörityötä voidaan hyödyntää, jos halutaan tietoa, miten mainonnan personointi on kehitttynyt ja halutaan tutustua HTML5:n käyttö- ja manipulointimahdollisuuksiin videoissa.
Aihetta lähestyttiin ensin painetussa mediassa käytössä olevien personointitapojen kautta ja personoinnin videomainonnan tekniikkana päätettiin tutkia, miten nopeasti yleistynyt ja usean vuoden käytössä ollut HTML5-tekniikka sopii siihen.
Tutkittiin teoriassa ja testattiin käytännössä, miten HTML5:n uudet mediaelementit, canvas ja video, soveltuvat videon personointiin. Tutkimuksessa käytettiin lähteinä ja apuna sekä kirjallisuutta ja internetsivustoja että YouTube-videoita. Niiden avulla päästiin kokeilemaan, ensin valmiiden mallien myötä, miten helposti voitiin videota pikselimanipuloida. Myöhemmin kuvattiin oma video ohi ajavasta pakettiautosta, jonka kylkeen lisättiin canvas-elementin avulla muuttuvan tiedon osio. Tähän osioon tehtiin testattavaksi kaksi erilaista kuvaa, toinen JPG-bittikarttakuva ja toinen läpinäkyvyyttä tukeva PNG-kuva.
Työssä näytettiin, että peruskoodaustaidoilla oli mahdollista tehdä lyhyellä koodilla videoon personoitu osio, jota testattiin lisäämällä siihen kuva kuvapankista. Kuvapankin käyttö personointiin todettiin toimivaksi tavaksi, sillä siinä oli helppo muokata kuvaa ja jopa vaihtaa se, ilman että alkuperäiseen koodiin koskettiin.
Työssä todettiin, että HTML5 on hyvä tekniikka personointiin, mutta täysin ammattimaisia videopersonointeja varten on vieläkin käytettävä valmiiksi tehtyjä ohjelmia, sillä HTML5:n puutteena oli se, että canvas-elementin liikkuminen pitää laskea käsin.
Insinöörityötä voidaan hyödyntää, jos halutaan tietoa, miten mainonnan personointi on kehitttynyt ja halutaan tutustua HTML5:n käyttö- ja manipulointimahdollisuuksiin videoissa.