Sosiaalinen media osana yrityksen markkinointiviestintää
Rulamo, Mika (2018)
Rulamo, Mika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209154
Tiivistelmä
Insinöörityössä perehdyttiin eri sosiaalisen median kanaviin ja niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin markkinoinnissa. Työssä tutkittiin, mitä kaikkia asioita yrityksen täytyy selvittää ja mitä toimenpiteitä vaaditaan toimivien ja näyttävien sosiaalisen median sivujen aikaansaamiseksi. Insinöörityössä selvitettiin, miten asiakasyritys tavoittaa uusia asiakkaita sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena oli laatia vuodeksi 2018 selkeä sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jossa on tilaa sosiaalisen median pelikentän mahdollisille muutoksille.
Insinöörityössä kartoitettiin sosiaalista mediaa mainosmediana ja tutkittiin asiakasyrityksen kilpailijoiden saavutuksia sosiaalisessa mediassa. Lisäksi pohdittiin onnistuneen sivun tehokkuuden mittaamista ja tulosten hinnoittelua.
Insinöörityö tehtiin osana yrityksen ja brändin tunnettuuden kehittämisohjelmaa aikaisemmin ensisijaisesti yksisuuntaiseen mainontaan keskittyneelle urheiluravinteita tarjoavalle asiakasyritykselle. Insinöörityössä perustettiin asiakasyrityksen sosiaalisen median tilit Facebookissa ja Instagramissa, pohdittiin Facebook-sivun perustamiseen vaadittavia toimenpiteitä ja luotiin ensimmäiset julkaisut sosiaalisen median tileille.
Insinöörityön lopputulemana kehitettiin asiakasyrityksen markkinointisuunnitelma vuodelle 2018. Se otetaan käyttöön asiakasyrityksessä. Markkinointisuunnitelmassa pyrittiin huomioimaan sosiaalisen median kehittyminen mainosmediassa ja mahdolliset tulevaisuuden muuttujat, joten markkinointisuunnitelmalle jätettiin tilaa muotoutua ajan kuluessa. Markkinointisuunnitelmalle ei siis asetettu mitään tarkkoja aikamääreitä, vaan pääpaino oli laadukkaan sisällön ja jatkuvuuden tarjoamisessa asiakkaille. Koska insinöörityössä tehty sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ei sisällä asiakasyritystä koskevia liikesalaisuuksia tai muuta arkaluontoista materiaalia, se sisällytettiin osaksi insinöörityöraporttia.
Insinöörityö osoitti, että sosiaalinen media tarjoaa mainostajalle uuden kanavan, joka tukee perinteistä yksisuuntaista mainontaa.
Insinöörityössä kartoitettiin sosiaalista mediaa mainosmediana ja tutkittiin asiakasyrityksen kilpailijoiden saavutuksia sosiaalisessa mediassa. Lisäksi pohdittiin onnistuneen sivun tehokkuuden mittaamista ja tulosten hinnoittelua.
Insinöörityö tehtiin osana yrityksen ja brändin tunnettuuden kehittämisohjelmaa aikaisemmin ensisijaisesti yksisuuntaiseen mainontaan keskittyneelle urheiluravinteita tarjoavalle asiakasyritykselle. Insinöörityössä perustettiin asiakasyrityksen sosiaalisen median tilit Facebookissa ja Instagramissa, pohdittiin Facebook-sivun perustamiseen vaadittavia toimenpiteitä ja luotiin ensimmäiset julkaisut sosiaalisen median tileille.
Insinöörityön lopputulemana kehitettiin asiakasyrityksen markkinointisuunnitelma vuodelle 2018. Se otetaan käyttöön asiakasyrityksessä. Markkinointisuunnitelmassa pyrittiin huomioimaan sosiaalisen median kehittyminen mainosmediassa ja mahdolliset tulevaisuuden muuttujat, joten markkinointisuunnitelmalle jätettiin tilaa muotoutua ajan kuluessa. Markkinointisuunnitelmalle ei siis asetettu mitään tarkkoja aikamääreitä, vaan pääpaino oli laadukkaan sisällön ja jatkuvuuden tarjoamisessa asiakkaille. Koska insinöörityössä tehty sosiaalisen median markkinointisuunnitelma ei sisällä asiakasyritystä koskevia liikesalaisuuksia tai muuta arkaluontoista materiaalia, se sisällytettiin osaksi insinöörityöraporttia.
Insinöörityö osoitti, että sosiaalinen media tarjoaa mainostajalle uuden kanavan, joka tukee perinteistä yksisuuntaista mainontaa.