Rytmikyvyn kehittäminen lastentanssissa : Millaisia harjoitteita 3-8-vuotiaille?
Vuohelainen, Rebekka (2018)
Vuohelainen, Rebekka
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219264
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee rytmikyvyn harjoittamista lastentanssissa. Kirjoittaja toimi Kuopion Konservatorion tanssinopettajana 3-4-vuotaiden lastentanssissa, 7-8-vuotiaiden valmentavassa opetuksessa, sekä Liikunta – ja hyvinvointikeskus Fressin satubaletti-ohjaajana 3-4-vuotiaiden ja 5-6-vuotiaiden lasten ryhmissä.
Varsinainen lajiharjoittelu alkaa Suomessa 9-vuotiaana. Lastentanssi on osa kulttuurikasvatusta ja sillä pyritään luomaan mahdollisimman hyvät pohjataidot lajiharjoittelulle, sekä tukemaan lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja hyvinvointia. Opinnäytetyössä käsitellän lapsen kehityksen fysiologisia lainalaisuuksia, pohditaan ikäryhmälle sopi-via oppimistavoitteita ja harjoitteita, sekä tutustutaan musiikin peruskäsitteisiin.
Harjoituksia testattin jokaisessa ryhmässä kahden kokoontumiskerran ajan. Testaamisen tarkoitus oli saada infor-maatiota harjoitusten sopivuudesta ikäryhmälle, sekä löytää toimivia ohjaamisen tapoja. Oppimistavoitteina oli peruspulssin hahmottaminen ja ylläpitäminen liikkeessä, käsi-jalka koordinaation sekä erilaisten hyppykoordinaa-tioiden kehittyminen. Rytmilorut tukivat liikkeen rytmittämistä, käsi - jalkakoordinaation yhdistämistä ja auttoivat lapsia muistamaan opittua. Äänen painot ja eleet motivoivat lapsia sekä auttoivat rytmin hahmoittamisessa. Temppurata yhdistettyinä erilaisiin hyppykoordinaatioihin oli lapsille mieluisa ja motorista kehitystä oli havaittavissa jo kahden tapaamiskerran välissä.
Tämä opinnäytetyö käsittelee rytmikyvyn harjoittamista lastentanssissa. Kirjoittaja toimi Kuopion Konservatorion tanssinopettajana 3-4-vuotaiden lastentanssissa, 7-8-vuotiaiden valmentavassa opetuksessa, sekä Liikunta – ja hyvinvointikeskus Fressin satubaletti-ohjaajana 3-4-vuotiaiden ja 5-6-vuotiaiden lasten ryhmissä.
Varsinainen lajiharjoittelu alkaa Suomessa 9-vuotiaana. Lastentanssi on osa kulttuurikasvatusta ja sillä pyritään luomaan mahdollisimman hyvät pohjataidot lajiharjoittelulle, sekä tukemaan lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja hyvinvointia. Opinnäytetyössä käsitellän lapsen kehityksen fysiologisia lainalaisuuksia, pohditaan ikäryhmälle sopi-via oppimistavoitteita ja harjoitteita, sekä tutustutaan musiikin peruskäsitteisiin.
Harjoituksia testattin jokaisessa ryhmässä kahden kokoontumiskerran ajan. Testaamisen tarkoitus oli saada infor-maatiota harjoitusten sopivuudesta ikäryhmälle, sekä löytää toimivia ohjaamisen tapoja. Oppimistavoitteina oli peruspulssin hahmottaminen ja ylläpitäminen liikkeessä, käsi-jalka koordinaation sekä erilaisten hyppykoordinaa-tioiden kehittyminen. Rytmilorut tukivat liikkeen rytmittämistä, käsi - jalkakoordinaation yhdistämistä ja auttoivat lapsia muistamaan opittua. Äänen painot ja eleet motivoivat lapsia sekä auttoivat rytmin hahmoittamisessa. Temppurata yhdistettyinä erilaisiin hyppykoordinaatioihin oli lapsille mieluisa ja motorista kehitystä oli havaittavissa jo kahden tapaamiskerran välissä.