Työntekijän opas : Yritys X
Pakkanen, Antti (2018)
Pakkanen, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219342
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda työntekijän opas yritys X:n myyntipalvelun käyttöön. Opinnäytetyön aihe saatiin toimeksiantona yritys X:ltä. Yritys X oli toiminut Suomessa vasta vuodesta 2016, joten vastaavaa opasta ei yrityksessä ollut entuudestaan. Työn tavoitteena oli tuottaa työntekijänopas, joka sisältää hyvät perustiedot päivittäisen työn tekemiseen. Tarkoituksena oli, että opasta voivat hyödyntää yrityksen uudet työntekijät ja yrityksen palveluksessa olevat työntekijät työnkierron aikana. Opinnäytetyö toteutettiin toiminallisena opinnäytetyönä, ja se sisälsi kaksi osaa: raporttiosuuden sekä yritys X:n käyttöön jäävän työntekijänoppaan. Oppaasta toteutettiin yrityksen käyttöön sähköinen ja paperinen versio. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelut, ja haastateltavana olivat yritys X:n työntekijät. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluiden avulla oli tarkoitus saada mahdollisimman kattava ja selkeä kuva työtehtävistä ja prosesseista myyntipalvelussa.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin perehdytystä ja perehdytysprosessia. Raportissa vastattiin kysymyksiin, jotka käsittelivät perehdyttämistä, perehdytysprosessia ja perehdyttämiseen liittyvää lainsäädäntöä.
Opinnäytetyön lopputuloksena oli työntekijän opas, jota voidaan helposti päivittää työ- ja toimintatapojen muuttuessa. Oppaassa esiteltiin yrityksen myyntipalvelun konsepti, työntekijöiden tehtävät, ohjeet päivittäisen työn tekemiseen, käytössä olevat ohjelmistot ja kysymyspatteristot myyntikeskusteluja varten. Työ oli yritykselle tarpeellinen, ja opas otettiin osittain käyttöön heti.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin perehdytystä ja perehdytysprosessia. Raportissa vastattiin kysymyksiin, jotka käsittelivät perehdyttämistä, perehdytysprosessia ja perehdyttämiseen liittyvää lainsäädäntöä.
Opinnäytetyön lopputuloksena oli työntekijän opas, jota voidaan helposti päivittää työ- ja toimintatapojen muuttuessa. Oppaassa esiteltiin yrityksen myyntipalvelun konsepti, työntekijöiden tehtävät, ohjeet päivittäisen työn tekemiseen, käytössä olevat ohjelmistot ja kysymyspatteristot myyntikeskusteluja varten. Työ oli yritykselle tarpeellinen, ja opas otettiin osittain käyttöön heti.