Kollegakahvit : Ohjattu parikeskustelun menetelmä musiikkioppilaitoksessa
Uutinen, Kirsi (2018)
Uutinen, Kirsi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229422
Tiivistelmä
KOLLEGAKAHVIT. Ohjattu parikeskustelun menetelmä musiikkioppilaitoksessa -opinnäytetyö kertoo vertaiskeskusteluun kannustavan kehittämistyön suunnittelusta ja toteuttamisesta musiikkioppilaitoksessa. Projektin tavoitteena oli saada tietoa opettajien tarpeesta vertaiskeskusteluun ja sen mahdollisista vaikutuksista esimerkiksi työilmapiiriin tai oppilaitoksen kehittämiseen. Kollegakahvit-projektin menetelmä perustui erilaisten ihmisten vuorovaikutuksen mahdollistamiseen ja siihen kannustamiseen.
Oppilaitoksen opettajistolle suunnattu käytännön projekti toteutettiin Joensuun konservatoriossa 1.11.2017–
28.2.2018 välisenä aikana. Menetelmä perustui vapaamuotoiseen ammatilliseen keskusteluun. Projektiin osallistui uransa eri vaiheissa olevia musiikinopettajia, jotka kävivät pareittain kahvilassa keskustelemassa. Tavoitteena oli uusien tuttavuuksien luominen ja verkostoituminen oppilaitoksen sisällä. Keskustelujen aiheiden tuli olla ammatillisia, mutta muuten aiheita ei ollut rajattu. Osallistujat dokumentoivat keskustelut anonyymisti. Tulosten mukaan vertaiskeskusteluissa keskeisiksi teemoiksi nousivat organisaatioon, opettajuuteen, oppilaisiin ja työssäjaksamiseen liittyvät aiheet. Näiden lisäksi esille nousi kehittämisideoita. Teemat ja kehittämisideat perustuivat opettajan arkiseen työhön.
Opinnäytetyössä kehitetty Kollegakahvit-menetelmä soveltuu oppilaitokseen tai asiantuntijaorganisaatioon, joka
on kiinnostunut hiljaisen tiedon jakamisesta ja taltioimisesta. Menetelmä on joustava ja vertaiskeskustelun mahdollisuudet uuden tiedon tuottamisessa ovat hyvät.
Oppilaitoksen opettajistolle suunnattu käytännön projekti toteutettiin Joensuun konservatoriossa 1.11.2017–
28.2.2018 välisenä aikana. Menetelmä perustui vapaamuotoiseen ammatilliseen keskusteluun. Projektiin osallistui uransa eri vaiheissa olevia musiikinopettajia, jotka kävivät pareittain kahvilassa keskustelemassa. Tavoitteena oli uusien tuttavuuksien luominen ja verkostoituminen oppilaitoksen sisällä. Keskustelujen aiheiden tuli olla ammatillisia, mutta muuten aiheita ei ollut rajattu. Osallistujat dokumentoivat keskustelut anonyymisti. Tulosten mukaan vertaiskeskusteluissa keskeisiksi teemoiksi nousivat organisaatioon, opettajuuteen, oppilaisiin ja työssäjaksamiseen liittyvät aiheet. Näiden lisäksi esille nousi kehittämisideoita. Teemat ja kehittämisideat perustuivat opettajan arkiseen työhön.
Opinnäytetyössä kehitetty Kollegakahvit-menetelmä soveltuu oppilaitokseen tai asiantuntijaorganisaatioon, joka
on kiinnostunut hiljaisen tiedon jakamisesta ja taltioimisesta. Menetelmä on joustava ja vertaiskeskustelun mahdollisuudet uuden tiedon tuottamisessa ovat hyvät.