Tiedekirjan ulkoasun parannus
Oksa, Paulina (2018)
Oksa, Paulina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229428
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin tietokirjallisuuslajiin kuuluvien tiedekirjojen kansia ja selvitettiin, voiko kansien graafista ilmettä parantamalla kohentaa tiedekirjojen myyntiä. Insinöörityön kolme eri tavoitetta olivat (1) saada käsitys siitä, mitä lukijat odottavat tiedekirjan kansilta, (2) minkälaiset kannet tuottavat lisäarvoa ostajalleen sekä (3) suunnitella esimerkkikirjalle uudet kannet.
Työssä tehtiin sähköinen kysely, jonka vastaajina toimivat tiedekirjojen potentiaaliset ostajat. Kyselyssä selvitettiin ostajien taustoja ja ostostottumuksia ja mallien avulla vertailtiin erilaisia tiedekirjojen kansia. Kyselyn vastauksia käytettiin hyväksi insinöörityön tavoitteiden saavuttamiseksi.
Sähköiseen kyselyyn vastasi pieni määrä, yhteensä 30 henkilöä. Kyselyn vastaukset ovat kuitenkin varteenotettavia, sillä tiedekirjallisuuden lukijakunta on varsin suppea. Vastauksista selvisivät ominaisuudet, jotka miellyttävät ostajia kirjojen kansissa. Esteettiset ja informoivat kannet, jotka ilmentävät ajan trendejä, kirjan genreä, sisältöä ja aihetta miellyttä- vät ja tuottavat lisäarvoa omistajilleen.
Insinöörityön tuloksena syntyi kuusi eri kansiluonnosta ja lopullinen paranneltu kansiehdotus esimerkkikirjalle. Kansien suunnittelussa käytettiin Adoben ohjelmia: InDesign, Illustrator ja Photoshop. Uusien kansien tavoitteena on helpottaa kuluttajien ostopäätöstä.
Työssä tehtiin sähköinen kysely, jonka vastaajina toimivat tiedekirjojen potentiaaliset ostajat. Kyselyssä selvitettiin ostajien taustoja ja ostostottumuksia ja mallien avulla vertailtiin erilaisia tiedekirjojen kansia. Kyselyn vastauksia käytettiin hyväksi insinöörityön tavoitteiden saavuttamiseksi.
Sähköiseen kyselyyn vastasi pieni määrä, yhteensä 30 henkilöä. Kyselyn vastaukset ovat kuitenkin varteenotettavia, sillä tiedekirjallisuuden lukijakunta on varsin suppea. Vastauksista selvisivät ominaisuudet, jotka miellyttävät ostajia kirjojen kansissa. Esteettiset ja informoivat kannet, jotka ilmentävät ajan trendejä, kirjan genreä, sisältöä ja aihetta miellyttä- vät ja tuottavat lisäarvoa omistajilleen.
Insinöörityön tuloksena syntyi kuusi eri kansiluonnosta ja lopullinen paranneltu kansiehdotus esimerkkikirjalle. Kansien suunnittelussa käytettiin Adoben ohjelmia: InDesign, Illustrator ja Photoshop. Uusien kansien tavoitteena on helpottaa kuluttajien ostopäätöstä.