Yleisen kirjaston ja koulun yhteistyö : Oulunsalon aluekirjaston ja koulujen välisen yhteistyön kehittäminen
Karvonen, Kati (2018)
Karvonen, Kati
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239659
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on kehittää Oulunsalon aluekirjaston ja alueen koulujen, kolmen peruskoulun ja lukion, yhteistyötä. Työssä selvitetään, millaista kirjaston ja koulun yhteistyötä Oulunsalossa tehdään ja mitä mieltä eri osapuolet, kirjaston työntekijät ja koulujen opettajat, ovat yhteistyöstä. Työssä nostetaan myös esille asiat, jotka nähdään yhteistyön vaikutuksina, hyötyinä ja haasteina. Lisäksi selvitetään eri osapuolten yhteistyöhön kohdistuvia toiveita ja kehitysehdotuksia, joita voidaan hyödyntää, jotta yhteistyö palvelisi jatkossa vieläkin paremmin eri osapuolia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Oulunsalon aluekirjasto.
Tutkimukseni teoreettiseen viitekehykseen kuuluu olennaisesti tieto yleisen kirjaston ja koulun yhteistyöstä. Tähän liittyen selvitetään yhteistyön perusteita ja esitellään erilaisia yhteistyön toteuttamistapoja ja osa-alueita. Tärkeimmiksi osa-alueiksi on määritelty kirjastonkäytön ja tiedonhallinnan opetus, mediakasvattaminen ja lukemaan innostaminen. Myös yhteistyön menetelmiä käydään läpi: miten esimerkiksi opettaa tiedonhallintataitoja, mediakasvattaa tai innostaa koululaisia lukemaan.
Tutkimuksessani yhdistyy kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusote. Kvalitatiivisen tutkimuksen tavoin pyritään kokonaiskuvan luomiseen tutkittavasta asiasta: Oulunsalon aluekirjaston ja koulujen yhteistyöstä. Tutkimusmenetelmänä puolestaan käytettiin kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmää, kyselytutkimusta. Verkkokyselyt suunnattiin sekä Oulunsalon aluekirjaston että koulujen henkilökunnalle. Kyselyillä selvitettiin yhteistyöhön liittyviä muuttujia: yhteistyön keinoja, vaikutuksia, osapuolten mielipiteitä ja toiveita. Aineistoa analysoitiin siitä näkökulmasta, mitä se kertoo kirjaston ja koulujen tämänhetkisestä yhteistyöstä ja osapuolten toiveista. Kyselyiden tulokset muodostavat työn tutkimusosan.
Kyselytulosten pohjalta voidaan todeta, että Oulunsalon aluekirjaston ja koulujen yhteistyö on monipuolista ja toimivaa ja siihen ollaan pääosin tyytyväisiä. Kyselytuloksissa nousi kuitenkin esiin joitain kehittämiskohteita: muun muassa yhteydenpitoa ja yhteistyön yhdessä suunnittelua saisi olla enemmän ja etenkin mediakasvatusta toivottiin molempien osapuolten vastauksissa lisää. Lukemaan innostamisen keinojen monipuolistamista voitaisiin myös harkita Oulunsalossa. Johtopäätöksissä esitetään tulokset tiivistetysti ja tuodaan esiin mahdollisia keinoja yhteistyön parantamiseksi. Opinnäytetyöni saavutti tavoitteensa: se nosti esiin Oulunsalon aluekirjaston ja koulujen toiveita yhteistyön parantamiseksi. Näitä toiveita kuunnellen ja niiden eteen työskennellen kirjaston ja koulun yhteistyötä on mahdollista kehittää entistäkin toimivammaksi.
Tutkimukseni teoreettiseen viitekehykseen kuuluu olennaisesti tieto yleisen kirjaston ja koulun yhteistyöstä. Tähän liittyen selvitetään yhteistyön perusteita ja esitellään erilaisia yhteistyön toteuttamistapoja ja osa-alueita. Tärkeimmiksi osa-alueiksi on määritelty kirjastonkäytön ja tiedonhallinnan opetus, mediakasvattaminen ja lukemaan innostaminen. Myös yhteistyön menetelmiä käydään läpi: miten esimerkiksi opettaa tiedonhallintataitoja, mediakasvattaa tai innostaa koululaisia lukemaan.
Tutkimuksessani yhdistyy kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusote. Kvalitatiivisen tutkimuksen tavoin pyritään kokonaiskuvan luomiseen tutkittavasta asiasta: Oulunsalon aluekirjaston ja koulujen yhteistyöstä. Tutkimusmenetelmänä puolestaan käytettiin kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmää, kyselytutkimusta. Verkkokyselyt suunnattiin sekä Oulunsalon aluekirjaston että koulujen henkilökunnalle. Kyselyillä selvitettiin yhteistyöhön liittyviä muuttujia: yhteistyön keinoja, vaikutuksia, osapuolten mielipiteitä ja toiveita. Aineistoa analysoitiin siitä näkökulmasta, mitä se kertoo kirjaston ja koulujen tämänhetkisestä yhteistyöstä ja osapuolten toiveista. Kyselyiden tulokset muodostavat työn tutkimusosan.
Kyselytulosten pohjalta voidaan todeta, että Oulunsalon aluekirjaston ja koulujen yhteistyö on monipuolista ja toimivaa ja siihen ollaan pääosin tyytyväisiä. Kyselytuloksissa nousi kuitenkin esiin joitain kehittämiskohteita: muun muassa yhteydenpitoa ja yhteistyön yhdessä suunnittelua saisi olla enemmän ja etenkin mediakasvatusta toivottiin molempien osapuolten vastauksissa lisää. Lukemaan innostamisen keinojen monipuolistamista voitaisiin myös harkita Oulunsalossa. Johtopäätöksissä esitetään tulokset tiivistetysti ja tuodaan esiin mahdollisia keinoja yhteistyön parantamiseksi. Opinnäytetyöni saavutti tavoitteensa: se nosti esiin Oulunsalon aluekirjaston ja koulujen toiveita yhteistyön parantamiseksi. Näitä toiveita kuunnellen ja niiden eteen työskennellen kirjaston ja koulun yhteistyötä on mahdollista kehittää entistäkin toimivammaksi.