Musisoi sinäkin! : Lasten kehitystä tukevia musiikkipainotteisia menetelmiä integroidussa päiväkotiryhmässä
Ikonen, Katja; Tissari, Sami (2018)
Ikonen, Katja
Tissari, Sami
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239716
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jonka tavoitteena oli laajentaa päiväkoti Simpukan integroidun ryhmän musiikkitoimintaa. Käytännön toteutuksena ohjattiin seitsemän musiikkituokiota, jotka suunniteltiin tukemaan lasten puheen ja motoriikan kehitystä. Musiikkituokioiden pohjalta koottiin ohjaajan opas, joita ryhmän lastentarhanopettajat voivat jatkossa hyödyntää.
Tuokiot toteutettiin päiväkodissa tammi-helmikuussa 2018, ja niitä oli yhteensä seitsemän. Jokaisella tuokiolla keskityttiin yhden kehityksen osa-alueen tukemiseen. Kahdella ensimmäisellä kerralla keskityttiin motoriikan tukemiseen musiikin keinoin. Puheen kehitystä tuettiin kahdella seuraavalla toimintakerralla. Kahdella viimeisellä kerralla motoriikan ja puheen tukeminen yhdistettiin. Kaikkien tuokioiden pohjalta koottiin toimintavinkit, jotka jätettiin päiväkodin käyttöön.
Ohjaajan oppaaseen sisällytettiin kaikki päiväkodilla pidetyt tuokiot. Ohjeistuksessa esiteltiin tuokion rakenne, sen sisältö ja toiminnan ohjeistus sekä tarvittavat materiaalit ja välineet. Ohjeistukseen lisättiin myös variaatioita ja vinkkejä, jotka huomattiin käytännössä toimiviksi.
Musiikkituokioiden toiminnot ja harjoitteet koettiin Simpukan integroidussa ryhmässä hyödyllisiksi ja jo olemassa olevia menetelmiä täydentäviksi. Ohjaajan opas annettiin päiväkodille ja he voivat käyttää harjoitteita jatkossa omissa päivittäisissä toiminnoissaan. Näillä harjoitteilla voidaan mahdollisesti tukea lasten puheen ja motoriikan kehitystä, mikäli niitä käytetään säännöllisesti. Ohjaajan opasta voi hyödyntää musiikkihetkissä myös lasten kanssa, joilla ei ole tuen tarvetta.
Tuokiot toteutettiin päiväkodissa tammi-helmikuussa 2018, ja niitä oli yhteensä seitsemän. Jokaisella tuokiolla keskityttiin yhden kehityksen osa-alueen tukemiseen. Kahdella ensimmäisellä kerralla keskityttiin motoriikan tukemiseen musiikin keinoin. Puheen kehitystä tuettiin kahdella seuraavalla toimintakerralla. Kahdella viimeisellä kerralla motoriikan ja puheen tukeminen yhdistettiin. Kaikkien tuokioiden pohjalta koottiin toimintavinkit, jotka jätettiin päiväkodin käyttöön.
Ohjaajan oppaaseen sisällytettiin kaikki päiväkodilla pidetyt tuokiot. Ohjeistuksessa esiteltiin tuokion rakenne, sen sisältö ja toiminnan ohjeistus sekä tarvittavat materiaalit ja välineet. Ohjeistukseen lisättiin myös variaatioita ja vinkkejä, jotka huomattiin käytännössä toimiviksi.
Musiikkituokioiden toiminnot ja harjoitteet koettiin Simpukan integroidussa ryhmässä hyödyllisiksi ja jo olemassa olevia menetelmiä täydentäviksi. Ohjaajan opas annettiin päiväkodille ja he voivat käyttää harjoitteita jatkossa omissa päivittäisissä toiminnoissaan. Näillä harjoitteilla voidaan mahdollisesti tukea lasten puheen ja motoriikan kehitystä, mikäli niitä käytetään säännöllisesti. Ohjaajan opasta voi hyödyntää musiikkihetkissä myös lasten kanssa, joilla ei ole tuen tarvetta.