Korjaamoprosessien vertailu
Jaakonsaari, Jani; Wiik, Tomas (2018)
Jaakonsaari, Jani
Wiik, Tomas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229575
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli vertailla kahden saman konsernin autotalon korjaamoprosesseja toisiinsa ja löytää sitä kautta mahdollisia kehityskohteita korjaamoiden toimintaan. Tällä hetkellä toimipisteen X tuloksellisuus on heikompi kuin toimipisteen Y, ja toimipisteen X toimihenkilöiden työkuorma tuntuu olevan erittäin suuri verrattuna korjaamoon Y. Työssä tutkittiin, mistä nämä erot johtuvat, ja etsittiin keinoja tilanteen parantamiseksi. Työssä perehdyttiin myös työhyvinvontiin käsitteenä ja tarkasteltiin, miten liian suuri työkuorma voi vaikuttaa siihen.
Insinöörityö toteutettiin hyödyntäen osallistuvaa havainnointia. Suuri osa työssä esitettävästä tiedosta on ammennettu omasta työkokemuksesta molemmissa toimipisteissä. Tämän tueksi on perehdytty korjaamoiden DuPont-tunnuslukuraportteihin ja järjestetty keskusteluja korjaamoiden henkilökunnan kanssa. DuPont-tunnuslukuraporteista etsittiin eroja muun muassa korjaamoiden käyttöasteesta, tuntitulosta ja tehokkuudesta. Keskustelut järjestettiin työpäivän aikana ja ne käytiin vapaamuotoisesti mutta tiettyjä teemoja käsitellen. Jokaisen toimihenkilön kanssa käytiin keskustelu hiljaisessa ja rauhallisessa tilassa. Keskusteluista saatiin paljon arvokasta tietoa korjaamoiden tilanteesta ja yksittäisten henkilöiden työkuormasta. Työhyvinvoinnista tietoa haettiin myös kirjallisuuslähteistä.
Työssä havaittiin erilaiset toimintatavat korjaamoiden prosesseissa. Toimipisteessä Y on käytössä kiertävä hallityönjohtaja, mikä keventää merkittävästi vakituisten hallityönjohtajien työkuormaa. Toimipisteessä X hallityönjohtajat ovat todella kuormitettuja, joten tällaisen käytännön kokeilu olisi hyvä idea. Henkilökunnassa on myös eroa. Toimipisteen X toimihenkilöt ovat verrattuna toimipisteen Y toimihenkilöihin hyvin kokemattomia, eivätkä he ole työskennelleet kovin pitkään yhdessä. Toimihenkilöiden tehokkuudessa on siis eroa, mikä johtuu kokemuksen puutteesta toimipisteessä X. Kokemusta kertyy ajan mittaan, mutta tällä hetkellä toimipisteen X toimihenkilöt tarvitsevat jonkinlaista tukea työntekoon. Insinöörityössä esitetään lopuksi muutama käytännön ehdotus ongelmien ratkaisemiseksi.
Insinöörityö toteutettiin hyödyntäen osallistuvaa havainnointia. Suuri osa työssä esitettävästä tiedosta on ammennettu omasta työkokemuksesta molemmissa toimipisteissä. Tämän tueksi on perehdytty korjaamoiden DuPont-tunnuslukuraportteihin ja järjestetty keskusteluja korjaamoiden henkilökunnan kanssa. DuPont-tunnuslukuraporteista etsittiin eroja muun muassa korjaamoiden käyttöasteesta, tuntitulosta ja tehokkuudesta. Keskustelut järjestettiin työpäivän aikana ja ne käytiin vapaamuotoisesti mutta tiettyjä teemoja käsitellen. Jokaisen toimihenkilön kanssa käytiin keskustelu hiljaisessa ja rauhallisessa tilassa. Keskusteluista saatiin paljon arvokasta tietoa korjaamoiden tilanteesta ja yksittäisten henkilöiden työkuormasta. Työhyvinvoinnista tietoa haettiin myös kirjallisuuslähteistä.
Työssä havaittiin erilaiset toimintatavat korjaamoiden prosesseissa. Toimipisteessä Y on käytössä kiertävä hallityönjohtaja, mikä keventää merkittävästi vakituisten hallityönjohtajien työkuormaa. Toimipisteessä X hallityönjohtajat ovat todella kuormitettuja, joten tällaisen käytännön kokeilu olisi hyvä idea. Henkilökunnassa on myös eroa. Toimipisteen X toimihenkilöt ovat verrattuna toimipisteen Y toimihenkilöihin hyvin kokemattomia, eivätkä he ole työskennelleet kovin pitkään yhdessä. Toimihenkilöiden tehokkuudessa on siis eroa, mikä johtuu kokemuksen puutteesta toimipisteessä X. Kokemusta kertyy ajan mittaan, mutta tällä hetkellä toimipisteen X toimihenkilöt tarvitsevat jonkinlaista tukea työntekoon. Insinöörityössä esitetään lopuksi muutama käytännön ehdotus ongelmien ratkaisemiseksi.