Imetyksen ja vauvanhoidon ohjaus ja neuvonta synnytyssairaalassa : Vauvamyönteisyysohjelman yhteys asiakastyytyväisyyteen
Carlsson, Marjaana (2018)
Carlsson, Marjaana
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239798
Tiivistelmä
Äitiyshuollon yhtenä tärkeänä tehtävänä on ohjata ja neuvoa perheitä raskausaikana sekä synnytyksen jälkeen. Äitiyshuollon henkilöstön antamalla ohjauksella on suuri rooli esimerkiksi imetyksen onnistumisen kannalta. Uusi elämäntilanne vaatii paljon tukea, ohjausta ja neuvontaa ammattitaitoiselta henkilöstöltä, joka on sitoutunut ohjaamaan asiakkaitaan kansallisten sekä kansainvälisesti näyttöön perustuvien toimintamallien mukaisesti. Näyttöön perustuvien toimintamallien avulla on mahdollista tehdä vaikuttavaa hoitotyötä.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella kahden eri synnytyssairaalan asiakkaiden tyytyväisyyttä heidän saamastaan imetyksen ja vauvanhoidon ohjauksesta ja neuvonnasta. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, onko WHO:n ja Unicefin luomalla Vauvamyönteisyysohjelmalla yhteyttä tähän asiakastyytyväisyyteen.
Tässä tutkimuksessa aineistona käytettiin Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen teettämän kyselyn ”Syntymän hoidon laatu asiakkaan näkökulmasta” Vaasan ja Seinäjoen keskussairaalan tuloksia. Aineisto sisälsi yhteensä 204 synnyttäjän ja lapsen toisen vanhemman kyselyvastausta. Tutkimus on kvantitatiivinen tutkimus ja aineiston analysoinnissa käytettiin apuna IBM SPSS Statistics tilasto-ohjelmaa versiota 23.
Tutkimustulokset osoittivat, että Vaasan ja Seinäjoen keskussairaalan asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen ja neuvontaan. Selkeää yhteyttä Vauva-myönteisyysohjelman ja asiakastyytyväisyyden välillä ei voitu osoittaa. Molemmissa sairaaloissa kuitenkin toimittiin Vauvamyönteisyysohjelman toimintamallin mukaisesti.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella kahden eri synnytyssairaalan asiakkaiden tyytyväisyyttä heidän saamastaan imetyksen ja vauvanhoidon ohjauksesta ja neuvonnasta. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, onko WHO:n ja Unicefin luomalla Vauvamyönteisyysohjelmalla yhteyttä tähän asiakastyytyväisyyteen.
Tässä tutkimuksessa aineistona käytettiin Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen teettämän kyselyn ”Syntymän hoidon laatu asiakkaan näkökulmasta” Vaasan ja Seinäjoen keskussairaalan tuloksia. Aineisto sisälsi yhteensä 204 synnyttäjän ja lapsen toisen vanhemman kyselyvastausta. Tutkimus on kvantitatiivinen tutkimus ja aineiston analysoinnissa käytettiin apuna IBM SPSS Statistics tilasto-ohjelmaa versiota 23.
Tutkimustulokset osoittivat, että Vaasan ja Seinäjoen keskussairaalan asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen ja neuvontaan. Selkeää yhteyttä Vauva-myönteisyysohjelman ja asiakastyytyväisyyden välillä ei voitu osoittaa. Molemmissa sairaaloissa kuitenkin toimittiin Vauvamyönteisyysohjelman toimintamallin mukaisesti.