Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

“Kyllä tämä selkeästi asiakaslähtöistä on” : COPM-arviointimenetelmän käyttö toimintaterapeutin ja vanhempien yhteistyön välineenä lapsen toimintaterapiaprosessin alussa

Kovanen, Noora; Pekkonen, Jenni (2010)

 
Avaa tiedosto
kyllatamaselkeasti.pdf (281.3Kt)
Lataukset: 


Kovanen, Noora
Pekkonen, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199880
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella Kanadalaisen toiminnallisen suoriutumisen mittarin (Canadian Occupational Performance Measure, COPM) käyttöä vanhempien alkuhaastattelussa lapsen toimintaterapiaprosessin alussa. Opinnäytetyön tehtävänä on selvittää, miten COPM-arviointimenetelmä soveltuu vanhempien haastattelun välineeksi lapsen toimintaterapiaprosessin alussa sekä luoda struktuuria ja yhteisiä arviointikäytänteitä yhteistyöhön vanhempien kanssa COPM-arviointimenetelmän avulla. Yhteistyökumppaneina toimivat helsinkiläiset itsenäiset ammatinharjoittajat Inka Tammisto ja Kirsi Lindedahl.

Opinnäytetyön teoreettisena lähtökohtana ovat asiakaslähtöisyyteen perustuva Kanadalainen toiminnallisen suoriutumisen ja sitouttamisen malli ja siihen pohjautuva Kanadalainen toiminnallisen suoriutumisen prosessimalli sekä COPM-arviointimenetelmään liittyvä teoria. Lisäksi opinnäytetyön taustalla vaikuttavat teoriat perhelähtöisyydestä ja toimintaterapeuttisesta terapiasuhteesta.

Opinnäytetyö on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Opinnäytetyön teoriapohjan avulla laadimme haastattelurungot, joiden avulla toteutimme viisi teemahaastattelua parihaastatteluina. Haastattelimme kerran kahden eri perheen vanhempia sekä kerran kahta toimintaterapeuttia erikseen sekä yhdessä. Analysoimme haastatteluaineiston teoriasidonnaisesti teemoittelun avulla.

Tulosten perusteella voidaan päätellä, että COPM-arviointimenetelmä on soveltuva sekä toimintaterapeuttien että vanhempien näkökulmien mukaan vanhempien alkuhaastattelun välineeksi lapsen toimintaterapiaprosessin alussa ja yhteistyön luomisessa. Vaikka COPM koettiin soveltuvaksi tähän yhteyteen, niin toimintaterapeutit sekä vanhemmat toivat esiin haastatteluvälineen rakenteeseen ja käsitteisiin liittyviä heikkouksia sen toimivuutta ajatellen. Opinnäytetyöprosessin myötä toimintaterapeutit ovat halukkaita hyödyntämään COPM:ia oman työnsä välineenä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste