Aikuisopiskelijan ensimmäiset soittotunnit : Miten opettaa viulunsoiton perusteet aikuiselle oppilaalle
Lehtinen, Lauri (2018)
Lehtinen, Lauri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239790
Tiivistelmä
Tässä työssä käsittelen viulunsoiton varhaisopetusta aikuisille. Instrumentin alkeisopetusta on tutkittu hyvin vähän, sillä yleinen mielipide on, että soittoharrastuksen voi aloittaa vain lapsena. Viulunsoittoa pidetään vaikeana instrumenttina aloittaa, joten uskon, että järkevä aikuisia varten räätälöity suunnitelma tekee opetuksesta mielekkään ja tuloksia tuottavan. Suunnitelman tavoite on keskittyä siihen, miten opettaa ensimmäiset tekniset asiat aikuisille mahdollisimman johdonmukaisesti, eriytetysti, sekä aikuisia motivoivasti.
Opinnäytetyöni perustuu eri viulukoulujen metodeihin, lasten ja aikuisten eroihin, sekä omaan opetuskokemukseeni. Olen opettanut kolmea aikuista, jotka ovat aloittaneet viulunsoiton antamillani soittotunneilla
Oppilaideni palautteen mukaan oppiminen oli motivoivaa ja tavoitteellista kun viulutuntien tavoitteista puhuttiin heti alusta lähtien. Lisäksi oppituntien suunnittelu ja selkeät kotiläksyt olivat tärkeitä aikuisoppilaille. Musiikin luominen soittotunneilla laulun, improvisaation, yhteissoiton ja kuuntelun kautta toi oppimiseen mielekkyyttä ja motivoi oppilaita. Huomasin myös että soittotunneilla tekniikat opittiin parhaiten eriyttämällä ja tekemällä paljon harjoituksia ilman äänen tuottamista.
Aikuisopiskelijoiden mielenkiinto viulunsoiton aloittamiseen on kasvavaa ja alan musiikkipedagogit voivat antaa oppilailleen mielekkään harrastuksen loppuiäkseen. Vastoin yleistä asennetta, aikuisille alkajille on mahdollista opettaa viulun kaltaisen vaikean instrumentin perusteet. Koska yleisesti ajatellaan alkeisoppilaiden olevan lapsia, aikuisten alkeisopetusta ei ole juuri tutkittu. Tämä opinnäytetyö antaa kuvan ensimmäisistä soittotunneista aikuisopiskelijalle ja kertoo huomioon otettavista seikoista. Opinnäytetyön metodit ovat joustavia ja ovat sovellettavissa myös eri ikäisille oppijoille.
Opinnäytetyöni perustuu eri viulukoulujen metodeihin, lasten ja aikuisten eroihin, sekä omaan opetuskokemukseeni. Olen opettanut kolmea aikuista, jotka ovat aloittaneet viulunsoiton antamillani soittotunneilla
Oppilaideni palautteen mukaan oppiminen oli motivoivaa ja tavoitteellista kun viulutuntien tavoitteista puhuttiin heti alusta lähtien. Lisäksi oppituntien suunnittelu ja selkeät kotiläksyt olivat tärkeitä aikuisoppilaille. Musiikin luominen soittotunneilla laulun, improvisaation, yhteissoiton ja kuuntelun kautta toi oppimiseen mielekkyyttä ja motivoi oppilaita. Huomasin myös että soittotunneilla tekniikat opittiin parhaiten eriyttämällä ja tekemällä paljon harjoituksia ilman äänen tuottamista.
Aikuisopiskelijoiden mielenkiinto viulunsoiton aloittamiseen on kasvavaa ja alan musiikkipedagogit voivat antaa oppilailleen mielekkään harrastuksen loppuiäkseen. Vastoin yleistä asennetta, aikuisille alkajille on mahdollista opettaa viulun kaltaisen vaikean instrumentin perusteet. Koska yleisesti ajatellaan alkeisoppilaiden olevan lapsia, aikuisten alkeisopetusta ei ole juuri tutkittu. Tämä opinnäytetyö antaa kuvan ensimmäisistä soittotunneista aikuisopiskelijalle ja kertoo huomioon otettavista seikoista. Opinnäytetyön metodit ovat joustavia ja ovat sovellettavissa myös eri ikäisille oppijoille.