Itsensä johtaminen ylemmissä ammattikorkeakoulu opinnoissa
Lonkola, Jarmo; Chime, Kirsi (2018)
Lonkola, Jarmo
Chime, Kirsi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239787
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa ylemmässä ammattikorkeakoulussa opiskelevien opiskelijoiden kokemuksia itsensä johtamisen merkityksestä opinnoista valmistumiseen. Opintojen keskeyttäminen ja pitkittyminen on merkittävä ongelma Suomen ammattikorkeakouluissa. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää opiskelijoiden kykyä johtaa itseään opinnoissa ja siten nopeuttaa heidän opinnoista valmistumista sekä vähentää opintojen keskeytymisiä ammattikorkeakoulussa.
Tutkimusaineisto koostuu 36 ylemmän ammattikorkeakouluopiskelijan antamasta 205 kirjallisesta ohjeesta sekä heidän työpajoissa käymistä keskusteluista itsensä johtamisen vaikutuksista opinnoista valmistumiseen. Tutkimusaineisto kerättiin lokakuussa 2016 Hämeen ammattikorkeakoulun, Lahden ammattikorkeakoulun sekä Laurea ammattikorkeakoulujen yhteistyössä järjestetyn Ethical Leadership and Management Symposiumin itsensä johtamisen työpajoista. Tutkimusaineisto kerättiin toimintatutkimuksena tulevaisuuden muistelu työpajoista ja menetelmänä käytettiin ennakointidialogia.
Opinnäytetyö rakentuu teoreettisesta viitekehyksestä, tutkimuksesta sekä johtopäätöksistä. Teoreettinen viitekehys on jaettu johtamiseen, itsensä johtamiseen sekä opiskeluun aikuisena. Teoriaosassa kerromme, kuinka itsetuntemus luo pohjan itsensä johtamiseen sekä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Teorian tietolähteinä on käytetty kirjallisuutta ja internetlähteitä. Opiskelijoiden antamia ohjeita on analysoitu Pentti Sydänmaanlakan itsensä johtamisen teorian Oy minä Ab mallin mukaan.
Tutkimuksen tulokset on jaettu viiteen eri osa-alueeseen, keho, mieli, tunteet, arvot ja työ. Opiskelijoilta saaduissa ohjeissa korostuivat erityisesti opiskelijoiden ajan käyttöön, asioiden priorisointiin sekä palautumiseen liittyvät asiat. Opinnäytetyön tuloksissa ja pohdinnassa kerrotaan ohjeet, joita noudattamalla opiskelijat valmistuvat ylemmästä ammattikorkeakoulusta. Tutkimuksen mukaan opiskelijoiden itsetuntemusta sekä omien vahvuuksien tiedostamista tulee lisätä, jotta he osaisivat paremmin johtaa itseään kohti valmistumista.
Tutkimusaineisto koostuu 36 ylemmän ammattikorkeakouluopiskelijan antamasta 205 kirjallisesta ohjeesta sekä heidän työpajoissa käymistä keskusteluista itsensä johtamisen vaikutuksista opinnoista valmistumiseen. Tutkimusaineisto kerättiin lokakuussa 2016 Hämeen ammattikorkeakoulun, Lahden ammattikorkeakoulun sekä Laurea ammattikorkeakoulujen yhteistyössä järjestetyn Ethical Leadership and Management Symposiumin itsensä johtamisen työpajoista. Tutkimusaineisto kerättiin toimintatutkimuksena tulevaisuuden muistelu työpajoista ja menetelmänä käytettiin ennakointidialogia.
Opinnäytetyö rakentuu teoreettisesta viitekehyksestä, tutkimuksesta sekä johtopäätöksistä. Teoreettinen viitekehys on jaettu johtamiseen, itsensä johtamiseen sekä opiskeluun aikuisena. Teoriaosassa kerromme, kuinka itsetuntemus luo pohjan itsensä johtamiseen sekä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Teorian tietolähteinä on käytetty kirjallisuutta ja internetlähteitä. Opiskelijoiden antamia ohjeita on analysoitu Pentti Sydänmaanlakan itsensä johtamisen teorian Oy minä Ab mallin mukaan.
Tutkimuksen tulokset on jaettu viiteen eri osa-alueeseen, keho, mieli, tunteet, arvot ja työ. Opiskelijoilta saaduissa ohjeissa korostuivat erityisesti opiskelijoiden ajan käyttöön, asioiden priorisointiin sekä palautumiseen liittyvät asiat. Opinnäytetyön tuloksissa ja pohdinnassa kerrotaan ohjeet, joita noudattamalla opiskelijat valmistuvat ylemmästä ammattikorkeakoulusta. Tutkimuksen mukaan opiskelijoiden itsetuntemusta sekä omien vahvuuksien tiedostamista tulee lisätä, jotta he osaisivat paremmin johtaa itseään kohti valmistumista.