Näytä suppeat kuvailutiedot

Itsensä johtaminen ylemmissä ammattikorkeakoulu opinnoissa

Lonkola, Jarmo; Chime, Kirsi (2018)

dc.contributor.authorLonkola, Jarmo
dc.contributor.authorChime, Kirsi
dc.date.accessioned2018-05-24T05:29:00Z
dc.date.available2018-05-24T05:29:00Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201805239787
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/147745
dc.description.abstractOpinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa ylemmässä ammattikorkeakoulussa opiskelevien opiskelijoiden kokemuksia itsensä johtamisen merkityksestä opinnoista valmistumiseen. Opintojen keskeyttäminen ja pitkittyminen on merkittävä ongelma Suomen ammattikorkeakouluissa. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää opiskelijoiden kykyä johtaa itseään opinnoissa ja siten nopeuttaa heidän opinnoista valmistumista sekä vähentää opintojen keskeytymisiä ammattikorkeakoulussa. Tutkimusaineisto koostuu 36 ylemmän ammattikorkeakouluopiskelijan antamasta 205 kirjallisesta ohjeesta sekä heidän työpajoissa käymistä keskusteluista itsensä johtamisen vaikutuksista opinnoista valmistumiseen. Tutkimusaineisto kerättiin lokakuussa 2016 Hämeen ammattikorkeakoulun, Lahden ammattikorkeakoulun sekä Laurea ammattikorkeakoulujen yhteistyössä järjestetyn Ethical Leadership and Management Symposiumin itsensä johtamisen työpajoista. Tutkimusaineisto kerättiin toimintatutkimuksena tulevaisuuden muistelu työpajoista ja menetelmänä käytettiin ennakointidialogia. Opinnäytetyö rakentuu teoreettisesta viitekehyksestä, tutkimuksesta sekä johtopäätöksistä. Teoreettinen viitekehys on jaettu johtamiseen, itsensä johtamiseen sekä opiskeluun aikuisena. Teoriaosassa kerromme, kuinka itsetuntemus luo pohjan itsensä johtamiseen sekä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Teorian tietolähteinä on käytetty kirjallisuutta ja internetlähteitä. Opiskelijoiden antamia ohjeita on analysoitu Pentti Sydänmaanlakan itsensä johtamisen teorian Oy minä Ab mallin mukaan. Tutkimuksen tulokset on jaettu viiteen eri osa-alueeseen, keho, mieli, tunteet, arvot ja työ. Opiskelijoilta saaduissa ohjeissa korostuivat erityisesti opiskelijoiden ajan käyttöön, asioiden priorisointiin sekä palautumiseen liittyvät asiat. Opinnäytetyön tuloksissa ja pohdinnassa kerrotaan ohjeet, joita noudattamalla opiskelijat valmistuvat ylemmästä ammattikorkeakoulusta. Tutkimuksen mukaan opiskelijoiden itsetuntemusta sekä omien vahvuuksien tiedostamista tulee lisätä, jotta he osaisivat paremmin johtaa itseään kohti valmistumista.fi
dc.description.abstractThe purpose of this thesis was to gather information of the students studying in the higher university of applied sciences on the experiences about the meaning of self-management from the time of the studies to graduation. The suspension or prolonging of studies is a significant problem in universities of applied sciences in Finland. The aim of this study was to develop the self-management skills of the students and thus speed up their graduation, and lessen the amount of the interruption of studies in the university of applied sciences. The study part consists of 205 written instructions given by 36 higher students of applied sciences and the conversations they had about the influence of self-management through the studies until graduation. The study data was gathered from the Ethical Leadership and Management Symposium workshops on self-management that the University of Applied Science of Tavastland, the University of Applied Sciences of Lahti and the University of Applied Sciences Laurea in September 2016. The study data was gathered as an activity analysis from reminiscence of future and the study method was anticipation dialogue. The thesis consists of theoretical framework, the study, and the conclusions. The theoretical framework is divided to management, self-management and studies as an adult. In the theory section we tell how self-knowledge creates the basis self-management and overall welfare. The source of the theory is literature and internet sources. The instructions given by the students have been analysed according to Pentti Sydänmaanlakka self-management model ’Oy Minä Ab’. The results have been divided into five different areas: body, mind, emotions, values and work. The instructions given by the students were highlighted by students’ time allocation, the prioritizing of matters, and thing related to recovery. In the results and conclusions section the instructions are given according to which the students will be able to graduate from the higher university of applied sciences. According to the study the self-awareness and the acknowledging of one’s own assets should be increased, so that the students may better manage themselves toward graduation.en
dc.language.isofin
dc.publisherHämeen ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleItsensä johtaminen ylemmissä ammattikorkeakoulu opinnoissafi
dc.type.ontasotfi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1796
dc.organizationHämeen ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationHämeen ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordItsensä johtaminen
dc.subject.keyworditsetuntemus
dc.subject.keywordopiskelu aikuisena
dc.subject.keywordmotivaatio
dc.subject.specializationSosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaali- ja terveysalan johtaminen|sv=Ledarskap inom social- och hälsovårdsbranschen|en=Management of Health and Welfare|
dc.subject.disciplineSosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot