Ohje ostolaskujen käsittelyyn : case Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri
Pitkänen, Linda (2018)
Pitkänen, Linda
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239807
Tiivistelmä
Ohje ostolaskujen käsittelyyn, case Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri, on toiminnallinen opinnäytetyö jonka toimeksiantajana on toiminut Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri. Työn tavoitteena on ollut koota yksi, yhtenäinen ohjeistus helpottamaan ostolaskujen käsittelyprosessia toimeksiantajaorganisaatiossa.
Opinnäytetyön tietoperustana toimii alan painettu kirjallisuus, internetlähteet sekä lainsäädäntö. Tiedon keräämisessä on käytetty apuna myös toimeksiantajaorganisaation edustajien haastatteluja. Haastattelut on toteutettu sekä sähköpostitse että ylös kirjaamalla, nauhoittamalla ja litteroimalla haastattelut. Opinnäytetyöntekijä ei ole työskennellyt toimeksiantajaorganisaatiossa mistä johtuen omakohtaista kokemusta vallitsevista toimintatavoista tai ongelmakohdista ei ole ja haastattelut ovatkin olleet ensiarvoisen tärkeitä olennaisten tietojen saamiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään taloushallintoa yleisellä tasolla ja sivutaan samalla kevyesti taloushallinnon kehittymistä. Työssä käydään läpi prosessia käsitteenä sekä paneudutaan tarkemmin opinnäytetyön kannalta olennaisimpaan eli ostolaskuprosessiin. Muita työssä käsiteltäviä aiheita ovat kirjanpito- ja arvonlisäverotuksen vaikutukset sekä ostolaskuprosessi itse toimeksiantajaorganisaatiossa.
Opinnäytetyön lopputuloksena on tiivis katsaus opinnäyteyön kannalta olennaisimmista aiheista sekä ohjeen muotoon koottu ohjeistus ostolaskujen käsittelyprosessista ja toimeksiantajaorganisaatiossa tärkeimmiksi aiheiksi koetuista ostolaskuprosessin osista. Opinnäytetyön teoriaosioon on koottu teoriaa ostolaskuprosessin sekä ohjeistuksen teon kannalta välttämättömistä aiheista. Ohjeeseen on koottu ja päivitetty ajantasainen ohjeistus siitä millainen organisaation ostolaskuprosessi on, kuinka saapuneita ostolaskuja tulee käsitellä ja miten lainsäädäntö säätelee tiliöintejä sekä muita ostolaskuprosessin osia.
Opinnäytetyö on hyödynnettävissä toimeksiantajaorganisaation arjessa ja sen tarkoituksena on helpottaa ostolaskujen käsittelijöiden työtä, vähentää virheitä sekä samalla tehostaa toiminnan laatua.
Opinnäytetyön tietoperustana toimii alan painettu kirjallisuus, internetlähteet sekä lainsäädäntö. Tiedon keräämisessä on käytetty apuna myös toimeksiantajaorganisaation edustajien haastatteluja. Haastattelut on toteutettu sekä sähköpostitse että ylös kirjaamalla, nauhoittamalla ja litteroimalla haastattelut. Opinnäytetyöntekijä ei ole työskennellyt toimeksiantajaorganisaatiossa mistä johtuen omakohtaista kokemusta vallitsevista toimintatavoista tai ongelmakohdista ei ole ja haastattelut ovatkin olleet ensiarvoisen tärkeitä olennaisten tietojen saamiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään taloushallintoa yleisellä tasolla ja sivutaan samalla kevyesti taloushallinnon kehittymistä. Työssä käydään läpi prosessia käsitteenä sekä paneudutaan tarkemmin opinnäytetyön kannalta olennaisimpaan eli ostolaskuprosessiin. Muita työssä käsiteltäviä aiheita ovat kirjanpito- ja arvonlisäverotuksen vaikutukset sekä ostolaskuprosessi itse toimeksiantajaorganisaatiossa.
Opinnäytetyön lopputuloksena on tiivis katsaus opinnäyteyön kannalta olennaisimmista aiheista sekä ohjeen muotoon koottu ohjeistus ostolaskujen käsittelyprosessista ja toimeksiantajaorganisaatiossa tärkeimmiksi aiheiksi koetuista ostolaskuprosessin osista. Opinnäytetyön teoriaosioon on koottu teoriaa ostolaskuprosessin sekä ohjeistuksen teon kannalta välttämättömistä aiheista. Ohjeeseen on koottu ja päivitetty ajantasainen ohjeistus siitä millainen organisaation ostolaskuprosessi on, kuinka saapuneita ostolaskuja tulee käsitellä ja miten lainsäädäntö säätelee tiliöintejä sekä muita ostolaskuprosessin osia.
Opinnäytetyö on hyödynnettävissä toimeksiantajaorganisaation arjessa ja sen tarkoituksena on helpottaa ostolaskujen käsittelijöiden työtä, vähentää virheitä sekä samalla tehostaa toiminnan laatua.