Osastokuvaus tehohoitoympäristössä : Kuvitettu opetusmateriaali röntgenhoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoille
Niemelä, Marjo; Kuusela, Anne; Tuomaala, Nea; Tiitto, Johanna (2018)
Niemelä, Marjo
Kuusela, Anne
Tuomaala, Nea
Tiitto, Johanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239839
Tiivistelmä
Kuvantaminen tehohoitoympäristössä on haastavaa röntgenhoitajalle, sillä työskentelytilat ovat ahtaat, potilaat ovat kriittisesti sairaita ja heillä on erilaisia elintoimintoja tukevia hoitovälineitä kiinnitettyinä kehossa. Työskentely tehohoitoympäristössä vaatii huomioimaan turvallisuusasiat huolellisesti ja kykyä toimia moniammatillisen työryhmän jäsenenä.
Projektin tuotoksena teimme visuaalisen ja teoriapainotteisen PowerPoint -esityksen sekä erillisen laminoidun pikaoppaan tehohoitoympäristössä työskentelystä keuhkojen ja vatsan natiiviröntgentutkimuksissa. Opinnäytetyömme välitön tavoite oli tukea ja tehostaa kuvitetun opetusmateriaalin avulla opiskelijoiden oppimista. Pitkän aikavälin tavoitteena oli lisätä osastokuvausharjoitteluun menevien opiskelijoiden itsevarmuutta ja käytännönläheisyyttä sekä helpottaa tulevia työharjoitteluita. Oppimistavoitteenamme oli oppia löytämään tietoa luotettavista lähteistä, käyttää kansainvälisiä lähteitä ja saada teoriatietoa, jolloin saamme vankan pohjan osastokuvaukselle. Halusimme myös oppia tekemään oppaan, jossa on tiiviisti kerrottu osastokuvauksen tärkeimmät asiat.
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toimeksiantajana oli Oulun ammattikorkeakoulu. Opetusmateriaalin sisällön ja toteutustavan ideoinnissa huomioitiin kohderyhmä: asiasisällön laajuus, opetusmateriaalin muoto sekä sen saatavuus ja käytettävyys. Opetusmateriaali koostuu yleisestä tiedosta tehohoitoympäristöstä ja potilaan kohtaamisesta, keuhkojen ja vatsan natiiviröntgentutkimuksen suorittamisesta tehohoitoympäristössä, hoitajien työnjaosta, säteilysuojelusta, infektioiden torjunnasta ja ergonomiasta. Jokaisesta projektiosta on potilaan asettelukuva, kuva-alueen rajaamisen ohjeet, röntgenkuva ja hyvän röntgenkuvan kriteerit.
Opiskelija saa neuvoja mitä tehohoitympäristössä suoritettavassa osastokuvauksessa tulee huomioida ja miten säteilysuojelua toteutetaan asianmukaisesti eri projektioiden kohdalla. Röntgenhoitajaopiskelijat ja sairaanhoitajaopiskelija testasivat opetusmateriaalin. He arvoivat tuotteen ulkoasua, sisältöä ja kieltä. Itseopiskelumateriaalia muokattiin saatujen palautteiden perusteella.
Osastokuvaus tehohoitoympäristössä -opas on PDF-muodossa Oulun ammattikorkeakoulun pilvipalvelimella ja jaettuna QR-koodilla simulaatiotilaan, jonka voi ladata elektroniselle lukulaitteelle. Jatkokehitysideaksi ehdotamme simulaatiotehtävien ja yhteisten simulaatiotuntien suunnittelua röntgenhoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoille.
Projektin tuotoksena teimme visuaalisen ja teoriapainotteisen PowerPoint -esityksen sekä erillisen laminoidun pikaoppaan tehohoitoympäristössä työskentelystä keuhkojen ja vatsan natiiviröntgentutkimuksissa. Opinnäytetyömme välitön tavoite oli tukea ja tehostaa kuvitetun opetusmateriaalin avulla opiskelijoiden oppimista. Pitkän aikavälin tavoitteena oli lisätä osastokuvausharjoitteluun menevien opiskelijoiden itsevarmuutta ja käytännönläheisyyttä sekä helpottaa tulevia työharjoitteluita. Oppimistavoitteenamme oli oppia löytämään tietoa luotettavista lähteistä, käyttää kansainvälisiä lähteitä ja saada teoriatietoa, jolloin saamme vankan pohjan osastokuvaukselle. Halusimme myös oppia tekemään oppaan, jossa on tiiviisti kerrottu osastokuvauksen tärkeimmät asiat.
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toimeksiantajana oli Oulun ammattikorkeakoulu. Opetusmateriaalin sisällön ja toteutustavan ideoinnissa huomioitiin kohderyhmä: asiasisällön laajuus, opetusmateriaalin muoto sekä sen saatavuus ja käytettävyys. Opetusmateriaali koostuu yleisestä tiedosta tehohoitoympäristöstä ja potilaan kohtaamisesta, keuhkojen ja vatsan natiiviröntgentutkimuksen suorittamisesta tehohoitoympäristössä, hoitajien työnjaosta, säteilysuojelusta, infektioiden torjunnasta ja ergonomiasta. Jokaisesta projektiosta on potilaan asettelukuva, kuva-alueen rajaamisen ohjeet, röntgenkuva ja hyvän röntgenkuvan kriteerit.
Opiskelija saa neuvoja mitä tehohoitympäristössä suoritettavassa osastokuvauksessa tulee huomioida ja miten säteilysuojelua toteutetaan asianmukaisesti eri projektioiden kohdalla. Röntgenhoitajaopiskelijat ja sairaanhoitajaopiskelija testasivat opetusmateriaalin. He arvoivat tuotteen ulkoasua, sisältöä ja kieltä. Itseopiskelumateriaalia muokattiin saatujen palautteiden perusteella.
Osastokuvaus tehohoitoympäristössä -opas on PDF-muodossa Oulun ammattikorkeakoulun pilvipalvelimella ja jaettuna QR-koodilla simulaatiotilaan, jonka voi ladata elektroniselle lukulaitteelle. Jatkokehitysideaksi ehdotamme simulaatiotehtävien ja yhteisten simulaatiotuntien suunnittelua röntgenhoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoille.